Bijeenkomst bijen en drachtverbetering 18 februari

februari 22, 2016

Bijeenkomst bijen en drachtverbetering 18 februari

Op donderdag 18 februari organiseerden Brabantse Milieufederatie, de Imkergroep Midden Brabant en Van Helvoirt Groenprojecten in Berkel-Enschot gezamenlijk een bijeenkomst over bijen en drachtverbetering.

Bijen zijn ‘hot’, maar is dat een hype die weer overwaait? Zeker onder imkers is er bezorgdheid dat er ‘heel veel gezoem is’, maar uiteindelijk weinig nectar en stuifmeel voor de bijen. Hoe kunnen wij (imkers, ambtenaren, natuurverenigingen en andere betrokkenen) daar samen iets aan doen? De Brabantse Milieufederatie, de Imkergroep Midden Brabant en Van Helvoirt Groenprojecten BV organiseerden gezamenlijk een bijeenkomst over bijen, drachtverbetering en verbetering van de samenwerking tussen de verschillende betrokken partijen. Ruim 60 imkers, ambtenaren en betrokkenen van natuurverenigingen vonden elkaar bij Van Helvoirt Groenprojecten in Berkel-Enschot.

De voorzitter van Groep Midden-Brabant, Bert Opsteeg, opende de bijeenkomst met warm pleidooi om de bij, als belangrijke bestuiver, een goede leefomgeving te bieden.

Aat Rietveld, imker van het Bredaas Bijenhouder Collectief vervolgde met een uitleg over de samenwerking tussen imkers, burgers en de gemeente bij de inrichting en beheer van openbaar groen in Breda. Henk Heling, ambtenaar bij de gemeente Boxtel (én imker) vertelde over zijn acties om tot een bijvriendelijke inrichting van de openbare ruimte in Boxtel te komen. Tot slot vertelde Anthonie Stip van de Vlinderstichting over het aanwakkeren van enthousiasme en het bij elkaar brengen van financiën voor bloemrijke (vlinder-)Idylles, waar uiteraard ook bijen van profiteren.

Marian Hulshof, projectleider bijen bij de Brabantse Milieufederatie, leidde na de presentaties een speelse en interactieve workshop, met hulp van enkele deelnemers aan de middag die als groepsleider optraden in één van de zes groepen. In elke groep schreven zowel imkers als ambtenaren hun dromen, ‘ja maar’-gedachten en bouwstenen voor samenwerking op post-its. Deze werden als een brug op posters geplakt, hierdoor ontstonden er gesprekken over hoe de kloof tussen ambtenaren en imkers overbrugd kon worden.

Bert Opsteeg, Mari van Iersel en Marcel Horck van Imkergroep Midden-Brabant sloten de bijeenkomst af met samenvatting van de resultaten en een vooruitblik op de toekomst. Daarna was er een gelegenheid tot napraten, waarbij veel ideeën verder werden besproken en nieuwe contacten werden gelegd.

De presentaties van de sprekers en het verslag van de bijeenkomst kun je hier terugvinden:

Verslag van de bijeenkomst
Presentatie Bert Opsteeg Imkergroep Midden-Brabant
Presentatie Aat Rietveld Bredaas Bijenhouderscollectief
Presentatie Henk Heling Gemeente Boxtel
Presentatie Anthonie Stip De Vlinderstichting

De middag werd mogelijk gemaakt door financiering van de provincie Noord-Brabant, imkergroep Midden-Brabant en Van Helvoirt Groenprojecten BV.