Bijenhotels voor chemievrij beheer

mei 31, 2016

Bijenhotels voor chemievrij beheer

260516Bijenhotel-08De Beekse Bergen, De Efteling en drie Brabantse golfbanen zetten deze maand samen met de Brabantse Milieufederatie per locatie twee bijenhotels neer, om te laten zien dat zij zich inzetten voor chemievrij beheer op hun terrein. De bewoners van de bijenhotels, wilde bijen, staan symbool voor biodiversiteit en een gezonde, chemievrije leefomgeving.

Er zijn meer dan 350 soorten wilde bijen in Nederland, maar veel daarvan ernstig bedreigd. Wilde bijen zijn, net als honingbijen, belangrijke bestuivers. Om te overleven hebben zij voldoende schuil- en nestelmogelijkheden nodig en een schone leefomgeving met veel bloeiende planten en bomen.

Kinderen van BSO Buitenlust hielpen op 26 mei met de oplevering van de bijenhotels van De Efteling, in Bosrijk, aan de rand van het Golfpark. Eerder hielpen scholieren van het Prinsentuincollege in Breda al met de oplevering van de bijenhotels in de Beekse Bergen. Deze bijenhotels, en de bijenhotels bij Golfclub De Haenen, Golfclub De Pettelaar en Golfclub De Dommel, zullen later deze maand officieel geopend worden.

De Brabantse Milieufederatie zet zich in voor chemievrij beheer van golfbanen en recreatieterreinen. De Natuur- en Milieufederaties werken hierin onder andere samen met de Nederlandse Golffederatie. In 2020 moeten alle golfbanen en recreatieterreinen chemievrij beheerd worden.

Het bijenhotelproject vond plaats met steun van de provincie Noord-Brabant, de Efteling, de Beekse Bergen en de Nederlandse Golffederatie.