De Regte Heijden ontvangt Agrofoodpluim

maart 12, 2015

De Regte Heijden ontvangt Agrofoodpluim

Melkveebedrijf De Regte Heijden uit het Netwerk Goed Boeren heeft de Agrofoodpluim gekregen. Met deze aanmoedigingsprijs spreekt de provincie Noord-Brabant haar waardering uit voor ondernemers die zich onderscheiden in innovatie en/of verduurzaming binnen de agrofoodsector. Wat dit melkveebedrijf zo bijzonder maakt is de agro-ecologische werkwijze, waarbij Wim en Harriëtte van Roessel zich laten inspireren door de permacultuur. In hun bedrijfsvoering staat samenwerken met én leren van de natuur centraal.

Op het melkveebedrijf staan de 125 koeien en 40 stuks jongvee het hele jaar in de wei, schuilen in het aangelegde stuk bosweide of grazen in de kruidenrijke weilanden met klaver. Deze klaver haalt op een natuurlijke manier stikstof uit de lucht waardoor kunstmest overbodig is. De eetbare hagen zorgen samen met de pure grond voor nóg gezondere koeien. Wat resulteert in vers, betrouwbaar en eerlijk vlees, melk, yoghurt en vla. De bosweide is een duidelijk voorbeeld waarbij Wim en Harriëtte zijn geïnspireerd door de permacultuur. Alles draait om de samenhang tussen bodem, plant, dier, mens en omgeving. De bloeiende grassen en kruiden in de bosweide dragen bij aan de biodiversiteit, de koeien blijven gezonder dankzij de eetbare hagen en hebben in de zomer schaduw van de bomen.

Dierenwelzijn, mens en natuur
Na een jarenlange traditionele aanpak ging bij Wim en Harriëtte de knop om. Nu ontwikkelt De Regte Heijden zich naar een duurzaam en vernieuwend bedrijf, met aandacht voor dierenwelzijn, mens en natuur. Ondernemers zoals Wim en Harriëtte zijn van groot belang om Brabant tot één van de meest innovatieve en duurzame agrofoodregio’s van Europa te maken. De Regte Heijden werkt op basis van de principes van de permacultuur aan een optimale combinatie van gezondheid, dierenwelzijn en milieu. De provincie moedigt dit aan met het uitreiken van de agrofoodpluim. Harriëtte legt uit: “Wij zoeken constant het uiterste op en gaan na hoe we nóg dichter bij de natuur kunnen blijven. Mijn streven is om lokaal, vers en gezond voedsel te produceren met respect voor de mens en de aarde.” Voor Brabant is de bijdrage van Wim en Harriëtte aan de productie van betrouwbaar, gezond en duurzaam voedsel van grote toegevoegde waarde en bovendien een inspiratie voor collega-ondernemers.

Tags: