Feestelijke opening ommetje Halsteren

juli 5, 2016

Feestelijke opening ommetje Halsteren

ommetje halsterenOp vrijdag 8 juli om 13.15 uur wordt op landgoed De Hertgang (Klaverblokken 18, Halsteren) het opgewaardeerde ommetje Halsteren feestelijk geopend door wethouder Yvonne Kammeijer. Het aantrekkelijker maken van het ommetje is een project van de Brabantse Milieufederatie in samenwerking met basisschool Sint Maarten, Stichting Brabantse Wal en een groot aantal lokale groepen in Halsteren.

Leerlingen van basisschool Sint Maarten hebben onder leiding van een gids van de Brabantse Wal het ommetje gelopen, met de vraag te bekijken wat er beter kan en hoe het leuker kan worden gemaakt voor kinderen. Daaruit kwamen vele creatieve ideeën naar voren, zoals een snoepautomaat met honingsnoepjes, een app met leuke opdrachten, een speurtocht, vrolijke bankjes, speelmogelijkheden, routebordjes en bloemenranden waar je van mag plukken.

Een aantal van deze prachtige ideeën wordt ook daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Zo worden samen met kunstenaar Iwaz een bankje en prullenbakken op de route omgetoverd tot kleine kunstwerken en komt er een bloemenstrook langs de route, waarvoor de leerlingen sponsoring in de vorm van zaden hebben gevonden. De oorspronkelijke route van het ommetje wordt bovendien ingekort zodat het een aantrekkelijkere afstand wordt voor kinderen. Dit ‘kleine ommetje’ krijgt een aparte routemarkering, ontworpen door een groep leerlingen.

Ook de problematiek van de bij en de daarmee samenhangende voedselvoorziening is aan het project toegevoegd. Imkers van de plaatselijke imkervereniging kwamen uitleg geven over het leven van bijen en hun functie. De leerlingen hebben een prachtig bijenhotel ontworpen en gebouwd, dat wordt onthuld tijdens de opening op landgoed De Hertgang, waar het een mooie plek kreeg aangeboden.

Helaas is het niet gelukt om de financiering voor de expeditie-app, met vragen over de natuur en omgeving, rond te krijgen. Wellicht nog iets voor de toekomst!

Over het project
Het ommetje Halsteren is één van de acht ommetjes in Brabant die worden opgewaardeerd door de Brabantse Milieufederatie. Het is een ommetje uit de serie Brabantse Wal-ommetjes van Stichting Brabantse Wal. Voor het opwaarderen van het ommetje Halsteren is samengewerkt met basisschool Sint Maarten in Halsteren. Zij werken met de bovenbouw op vrijdagmiddag aan het talentontwikkelingsproject. Daarin worden leerlingen gestimuleerd om creatief naar een probleem te kijken en hiervoor een oplossing te bedenken én uit te voeren. Het opwaarderen van het ommetje was daarvoor een mooie opdracht.