Nacht van de Nacht 2017

juli 4, 2017

Nacht van de Nacht 2017

Waar is het nog donker? Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Echte duisternis is er bijna niet meer te vinden. Hierdoor wordt het zien van een sterrenhemel steeds zeldzamer en raakt het ritme van (nacht)dieren en mensen verstoord. Veel aanlichting van gebouwen, reclameverlichting langs wegen en wegverlichting brandt de hele nacht door terwijl er nauwelijks iemand langs komt. Dat kan minder en slimmer! Met nieuwe technieken kun je wegverlichting dimmen of juist aanzetten als er een fietser of auto langs komt. Met nieuwe technologie kunnen gemeenten en bedrijven ook veel energie en geld besparen en kan lichthinder worden voorkomen. Met de organisatie van de Nacht van de Nacht willen de Natuur en Milieufederaties aandacht vragen voor onnodige lichthinder en energiebesparing op verlichting.

Nacht van de Nacht activiteiten
In de Nacht van zaterdag 28 oktober organiseren de Natuur en Milieufederaties voor de 13e keer de Nacht van de Nacht. Tijdens de Nacht worden door het hele land weer honderden nachtelijke activiteiten georganiseerd waarbij deelnemers de schoonheid van de nacht kunnen ervaren. Zo zijn er in Brabant onder andere een nachtwandeling in de Loonse en Drunense Duinen gepland, een stiltewandeling in Velp, kan er naar sterren worden gekeken in Eindhoven en is er een sfeervol muziekoptreden bij kaarslicht in Deurne. Ook doven vele gemeenten en bedrijven aanlichting van gebouwen en bruggen en laten bekende landmarks de lampen uit.

Doet u ook mee?
Afgelopen jaar was de Nacht van de Nacht groter dan ooit! Door heel Nederland werden er maar liefst 470 evenementen georganiseerd in het duister waar meer dan 45.000 mensen van hebben kunnen genieten. Meer dan 350 organisaties werkten mee aan de Nacht van de Nacht: sterrenclubs, wandelverenigingen, natuurgebieden, boswachters, restaurants, natuurfotografen. Ook doofden 178 gemeenten en bedrijven reclameverlichting en aanlichting van gebouwen tijdens de Nacht van de Nacht.

We hopen dat er dit jaar nog meer activiteiten georganiseerd worden! U doet toch ook mee? Meld uw activiteit nu alvast hier aan. Of stuur een mail naar Paul Linnenbank van de Brabantse Milieufederatie. We nemen geregeld de lijst met activiteiten mee in de verdere communicatie rondom de Nacht van de Nacht.

Op de website http://www.nachtvandenacht.nl/ vindt u meer achtergrondinformatie, de evenementen op een rij en een pagina waar gemeenten en bedrijven zich kunnen aanmelden. Voor vragen of opmerkingen kunt u ook contact opnemen met Paul Linnenbank.