Tweede Kamer geeft geen geld voor Ruit om Eindhoven

december 1, 2014

Tweede Kamer geeft geen geld voor Ruit om Eindhoven

De Tweede Kamer heeft vandaag een motie aangenomen die het kabinet opdraagt om de 270 miljoen euro Rijksgeld voor de verkeersruit om Eindhoven anders in te zetten. De Tweede Kamer schrapt daarmee de zeer omstreden oost-westverbinding en wil dat de doorstroming op de A67 en A58 zo spoedig mogelijk wordt verbeterd.

De Brabantse Milieufederatie, het Platform Noordoostcorridor en Brabants Landschap zijn heel blij met dit besluit van de Tweede Kamer. Hierdoor wordt grootschalige aantasting van natuur en landschap langs het Wilhelminakanaal en in het bijzonder van het Dommeldal voorkomen. Bovendien ontstaat ruimte voor de regio om in goed overleg met alle betrokken partijen slimme en duurzame oplossingen te ontwikkelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid te verbeteren.

De Tweede Kamer spreekt zich nadrukkelijk uit voor investeringen in slimme mobiliteit om de aanleg van asfalt te voorkomen. Daarmee komt zij tegemoet aan de wensen van de meest betrokken gemeenten (Eindhoven, Helmond, Nuenen, Laarbeek) en alle natuur- en milieuorganisaties in het gebied om in te zetten op innovatieve en duurzame oplossingen.

De Brabantse Milieufederatie, het Platform Noordoostcorridor en Brabants Landschap roepen de regionale partijen en de provincie op gezamenlijk een nieuwe start te maken om te komen tot een innovatieve en duurzame mobiliteitsaanpak in Zuidoost-Brabant.