Verslag symposium chemievrij beheer Brabantse golfbanen

juli 20, 2016

Verslag symposium chemievrij beheer Brabantse golfbanen

IMG_0048Op 29 juni was er in Efteling Golfpark een mini-symposium met als thema ‘Waarom en hoe schakel ik om naar chemievrij beheer?’ speciaal voor de Brabantse golfbanen, georganiseerd door de Brabantse Milieufederatie in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie. Er hadden zich 19 deelnemers opgegeven voor het mini-symposium, uiteindelijk waren er 16 vertegenwoordigers van de ongeveer 40 Brabantse golfbanen aanwezig.

Het mini-symposium bestond uit een serie korte presentaties, gevolgd door een discussie en een netwerkborrel.

Directeur Nol Verdaasdonk van de Brabantse Milieufederatie opende met een welkom en een verwijzing naar de Green Deal die gemaakt is over chemievrij beheer op golfbanen. Hij gaf aan de samenwerking tussen de overkoepelende Natuur- en Milieufederaties met de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie op dit vlak een warm hart toe te dragen. Hij pleitte ervoor om dichtbij de natuurlijke omgeving te blijven met golfen, waardoor bestrijdingsmiddelen ook veel minder nodig zijn. Daarnaast legde hij een relatie tussen bestrijdingsmiddelen en het uitsterven van bijen en andere insecten. De bijenhotels die op enkele Brabantse golfbanen geopend zijn door de Brabantse Milieufederatie symboliseren de start van een traject richting chemievrij beheer.

Lees voor meer informatie over het symposium het volledige verslag met een samenvatting van de verschillende presentaties.

Bekijk ook de presentaties van de volgende sprekers: