Duurzaamheidsproject op basisscholen in Someren en Asten met steun van BMF Activiteitenfonds

Nieuws | Thema: Algemeen

februari 27, 2023

De expositie ‘Samen het klimaat de baas’ is een van de onderdelen van de duurzaamheidscampagne in Asten en Someren.

Wat is duurzaamheid? Wat gebeurt er in je eigen wijk? En wat kan je zelf doen om een positieve bijdrage te leveren aan het klimaat? Samen met basisschoolleerlingen onderzoekt IVN Asten-Someren deze vragen in het scholenproject ‘Lang leve planeet Aarde’.

De gemeenten Asten en Someren, waterschap Aa en Maas, Stichting CuVoSA, IVN Asten-Someren en Museum Klok & Peel hebben in het najaar van 2022 een grote duurzaamheidscampagne gelanceerd. Het doel is om Brabanders op een laagdrempelige manier informatie te geven over klimaatopwarming. Van de nadelige effecten tot de kansen om er iets aan te doen.

Speciaal voor basisschoolleerlingen is er het deelproject ‘Lang leven planeet Aarde’ ontwikkeld. In zes weken leren leerlingen hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een duurzamere wereld.

Lang leve planeet Aarde

In totaal doen er 2.850 leerlingen op 16 schoollocaties in Asten en Someren mee aan het project. En het leuke is… voor elke leeftijd wordt er een andere activiteit georganiseerd door de vele vrijwilligers van IVN Asten-Someren en Museum Klok & Peel.

Zo leren de groepen 1 t/m 3 meer over de eigen leefomgeving. Met behulp van speciale ‘landschapskisten’ maken de leerlingen kennis met de verschillende landschappen in hun omgeving. Zoals boerenlandschap, wandellandschap, bos, zand, etc. Voor de groepen 4 t/m 6 is er het kijk-in-je-wijk-spel, waarbij ze naar buiten gaan en door middel van speelse opdrachten meer te weten komen over waterbeheer en duurzame maatregelen in de eigen wijk. Groep 7 en 8 ontdekken hun eigen ‘ecologische voetafdruk’. Aan de hand van een educatief spel over duurzaamheid leren ze wat er allemaal nodig is om één colablikje te produceren en wat de impact hiervan is op natuur en milieu.

Alle leerlingen bezoeken ook de expositie ‘Samen het klimaat de baas’ in Museum Klok & Peel.

BMF Activiteitenfonds

Een mooi en duurzaam Brabant maken we samen! Daarom steunt de Brabantse Milieufederatie met het BMF Activiteitenfonds projecten van aangesloten organisaties en betalende supporters, die aansluiten bij een van onze speerpunten.

Het BMF Activiteitenfonds wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.

Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl