Video | Gratis perenbomen uitdelen blijkt gigantische succes!

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

augustus 19, 2020

Gratis perenbomen uitdelen blijkt gigantische succes!

De weggeefactie van perenbomen van de Brabantse Milieufederatie is een doorslaand succes. In een halve dag zijn alle 4.000 perenbomen uitgedeeld. Met deze actie gaan we verspilling tegen en stimuleren we Brabanders om meer groen in hun tuin te planten.

Elke Brabander kon vrijdag 21 augustus gratis een boompje ophalen bij boerderij de Regte Heijden in Riel. De 4.000 perenbomen heeft de Brabantse Milieufederatie en Stichting Biodiversiteit Goirle en Riel ontvangen van Meer Bomen Nu. Door het weggeven van de bomen worden ze gered van de verbrandingsoven.

Veel fruitbomen zijn dit jaar niet verkocht door de coronacrisis en met deze actie geven we de bomen een tweede kans bij Brabanders in de achtertuin.  Daarnaast draag je meteen bij aan een gezonder klimaat. De aanplant van bomen helpt om de hoeveelheid CO2 te verminderen, daarnaast is meer groen in tuin mooier, frisser, én koeler.

Plantinstructies

Het gaat om de bekende laagstam ‘Conference’ perenboom. De boom wordt zo’n 3 à 3,5 meter hoog en kan zichzelf bestuiven. De perenbomen komen uit de koelcel en ontwaken langzaam, daarom is het belangrijk om de bomen direct water te geven.

• Plant de boom zo snel mogelijk of zet ‘m tijdelijk in een emmer water
  • Graaf een kuil zo diep als een emmer, en zorg dat de wortels de ruimte hebben.
  • Giet een emmer water in de kuil.
  • Plant de boom en gooi het gat weer dicht met losse grond en stamp licht aan. ( een beetje bodemverbeteraar met de grond vermengen kan zeker helpen)
  • Hoewel bloesem prachtig is, kan je toch beter dit najaar de bloemetjes direct weghalen. Zo heeft je boom een betere overlevingskans. Want bloeien hoort in het voorjaar en niet in augustus.
  • Geef de boom veel water, liefde en verzorging, want in augustus uit de koelcel komen is niet niks voor een perenboom.

PLANTINSTRUCTIES

Gratis perenbomen

De gratis perenbomen zijn uitgedeeld door de Brabantse Milieufederatie in samenwerking met Stichting Biodiversiteit Goirle en Riel, biologische boerderij de Regte Heijden en Meer Bomen Nu.

10 miljoen extra bomen!
Ook jij kunt eraan bijdragen dat onze eigen omgeving weer gezonder en groener wordt.