Houten buitenbank en notenbomen als bijzonder eerbetoon aan Johan Koekkoek

Nieuws | Thema: Algemeen

november 8, 2021

Houten buitenbank en notenbomen als bijzonder eerbetoon aan Johan Koekkoek

Een houten buitenbank en drie notenbomen nabij Fort Giessen zijn dit weekend onthuld en gepland. Dit als eerbetoon aan de in mei overleden Johan Koekkoek.

Johan Koekkoek ontving dit voorjaar de Casimir Milieuprijs 2021 voor zijn uitzonderlijke verdiensten voor natuur, milieu en duurzaamheid. De prijs – een robuuste houten buitenbank – werd samen met zijn echtgenote door BMF-directeur Femke Dingemans postuum onthuld aan het eveneens naar hem vernoemde Koekkoekspad nabij Fort Giessen. De plek waar Koekkoek zo graag vertoefde, de plek die hij zelf nog had uitgezocht.

Waardering voor jarenlange inzet

Ter nagedachtenis werden rondom de bank drie notenbomen gepland door de drie organisaties waarvoor Koekkoek zich de afgelopen 40 jaar met hart en ziel heeft ingezet: natuurbeschermingsvereniging Altenatuur, het Kringloopcentrum Almkerk en Altena Nieuwe Energie.

Met de onderscheiding in de vorm van een houten buitenbank spreekt de Brabantse Milieufederatie haar waardering uit aan Johan Koekkoek voor zijn jarenlange inzet.

“Johan Koekkoek voldeed in alle opzichten aan de criteria die aan de Casimir prijs verbonden zijn”, vertelt Femke Dingemans. “Hij stelde de mens centraal, samen met kinderen en volwassenen streefde hij naar een schoon en duurzaam Altena.”

Pionier met vooruitziende blik

Cees de Bas van Altena Nieuwe Energie roemde de legendarisch Koekkoek als een pionier, een niet aflatende duwer en trekker met een ver vooruitziende blik. Ook voorzitter Herman van Krieken van Kringloop Centrum Altena had louter lovende woorden en sprak zijn grote waardering uit voor de drijvende kracht, het gezicht van het allermooiste Kringloopcentrum van Nederland waarop Koekkoek apetrots was.

Bestuurslid Goof van Vliet van Altenatuur herdacht Koekkoek als boerenknecht, schoolmeester, leraar en wethouder die zowel kinderen als volwassenen wist te inspireren en altijd maar vol bleef houden.

Van Vliet: “We missen hem erg en zullen het nog heel vaak over hem hebben. Laat deze bank, deze plek met uitzicht op het zo door hem geliefde Fort voor velen een inspiratieplek zijn.”

Casimir Milieuprijs

De Brabantse Milieufederatie reikt sinds 1978 periodiek een milieuprijs uit. De Casimir Milieuprijs is een symbolische erkenning voor Brabanders en groepen die een positieve bijdrage aan het milieu leveren of hebben geleverd.

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur
    13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement