Natuurwerkgroep Liempde presenteert boek ‘De Gemeijnt Bodem van Elde’ met steun van BMF Activiteitenfonds

Nieuws | Thema: Algemeen

januari 18, 2023

Het bestaat al meer dan 650 jaar en omvat 4.200 hectare, maar toch is het historische gebied Bodem van Elde voor veel mensen onbekend. Met een nieuwe boekuitgave wil Natuurwerkgroep Liempde dit veranderen.

Eind vorig 2022 presenteerde Natuurwerkgroep Liempde het boek ‘De Gemeijnt Bodem van Elde: Erfgoed en natuur in Kasteren – Olland – Gemonde vanaf de 13e eeuw’. Auteurs Willie Damen-Van de Mosselaer en Ger van den Oetelaar nemen de lezer mee in de wondere wereld van dit eeuwenoude gebied.

Gemeijnt Bodem van Elde

De historische naam Elde wordt nog dagelijks gebruikt. Zo zijn Zorggroep Elde en het Elde College vernoemd naar de naam die al eeuwenlang wordt gebruikt om een gebied aan te duiden dat gedeeltelijk ligt in Liempde, Schijndel, Boxtel, Sint-Oedenrode en Sint-Michielsgestel.

Maar Bodem van Elde is niet zomaar een gebied, het is een gemeijnt. Een gebied waarvan Hertog Jan III van Brabant op 11 juni 1314 het gebruiksrecht van dit gebied gemeenschappelijk gaf aan de inwoners van de vier omringende dorpen: Boxtel, Sint-Michielsgestel, Schijndel, Sint-Oedenrode en Kasteren onder Liempde.

Impressie van De Beeksche waterloop in de 14e eeuw (foto Ingrid Margry in Białowieża-Polen)

Woudachtige wildernis

Eerder was het al een wildernis met woudachtige onderdelen. Plaatsnamen uit de periode voor 1312 maken de indicatie van de vroegere aanwezigheid van dit woud duidelijk. Er was het Woud van Oirschot dat gesitueerd was in het huidige noorden van Oirschot en Best en in het zuiden van Liempde, Boxtel en Sint-Oedenrode. Dit woud was weer onderdeel van een veel groter woud dat via Liemderwalt en het Woud van Elde via het Woud tussen Schijndel en Middelrode richting Vught liep.

In 1293 werd de Bodem van Elde (waarin De Geelders liggen) nog als het Bos van Elde aangeduid. Op diverse plaatsen werden delen van de Bodem van Elde ook ontgonnen. De Geelders ontleent zijn naam aan een deelgebied van de Bodem van Elde én een deelgebied van (huidige) De Geelders: het goed Gheerlaer. De oudste vermelding van deze naam dateert uit 1386.

Binnen elke gemeente (Liempde, Boxtel, Sint-Oedenrode, Sint-Michielsgestel en Schijndel) zijn er aparte archieven van de Bodem van Elde. De belangrijkste plek is Sint-Michielsgestel. De Bodem van Elde heeft bestaan tot begin 19e eeuw, later zijn de gemeijntgronden terecht gekomen bij de gemeenten.

BMF Activiteitenfonds

Een mooi en duurzaam Brabant maken we samen! Daarom steunt de Brabantse Milieufederatie met het BMF Activiteitenfonds projecten van aangesloten organisaties en betalende supporters, die aansluiten bij een van onze speerpunten.

Het BMF Activiteitenfonds wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.