Verbouwen, met oog voor bedreigde dieren: handleiding & webinar natuurvriendelijk isoleren

Nieuws | Thema: Biodiversiteit

juli 21, 2023

De laatste jaren neemt de isolatie van huizen een vlucht. Een goede ontwikkeling, want energiebesparing is cruciaal in de energietransitie. Bij het isoleren is het wel belangrijk rekening te houden met de andere bewoners van het huis: bedreigde en beschermde diersoorten. Anders lopen we het risico ze te verjagen, verstoren of doden. De Friese Milieufederatie en het Herstelprogramma Biodiversiteit Fryslân brengen daarom, in samenwerking met de BMF, een handleiding met tips uit: ‘Zo isoleer je natuurvriendelijk’. Ook wordt het webinar natuurvriendelijk isoleren georganiseerd.

Kwetsbare diersoorten als huisgenoten

Er zijn in Nederland verschillende diersoorten die steeds zeldzamer worden. Een goed voorbeeld is de huismus, waarvan de populatie in veertig jaar tijd meer dan gehalveerd is. Maar ook de gierzwaluw en de vleermuis hebben het zwaar. Deze soorten maken van kiertjes en gaten in huizen nogal eens hun thuis. Bij de isolatie van onze huizen worden ze dan ook bedreigd.

Je zou het misschien niet van al deze soorten denken, maar het is juist fijn om ze rondom je huis te hebben. Zo eten ze veel insecten en zorgt de huismus ook nog voor bestuiving van bloemen. Allemaal vormen ze een belangrijke schakel in ons ecosysteem. Het is daarom belangrijk om ze te beschermen.

Handleiding ‘Zo isoleer je natuurvriendelijk’

Veel woningeigenaren zijn zich niet bewust van hun medebewoners en hoe kwetsbaar en belangrijk deze diersoorten zijn. Ze gaan snel aan de slag met isoleren en realiseren zich niet dat ze onbewust bedreigde diersoorten verjagen of doden. Voor verschillende natuur- en milieuorganisaties de reden om hier meer aandacht voor te vragen.

Daarom bieden we de gratis handleiding ‘Zo isoleer je natuurvriendelijk’ aan.

DOWNLOAD HANDLEIDING

Webinar Natuurvriendelijk isoleren

Op dinsdagavond 12 september organiseert de Friese Milieu Federatie een webinar over natuurvriendelijk isoleren. In dit webinar bespreken we samen met een deskundige hoe je zelf verantwoord aan de slag kunt met het (na-)isoleren van je huis:

• Hoe kun je natuurvriendelijk je huis isoleren?
  • Met welke beschermde soorten moet je rekening houden bij na-isolatie en hoe zijn zij beschermd onder de Wet natuurbescherming?
  • Wat kunnen we verwachten van de invoering van het soortenmanagementplan (SMP)?
  • Welke concrete maatregelen kun je treffen?

Deelname is gratis! Hopelijk zien we je op 12 september.

Meld je aan!

Bij wet verplicht

Kwetsbare diersoorten, zoals vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen, worden beschermd door de Wet natuurbescherming. Huiseigenaren, maar ook aannemers en isolatiebedrijven, zijn daarom verplicht om zorgvuldig met deze kwetsbare dieren om te gaan, zowel voor, tijdens als na de werkzaamheden.

Je kunt hierbij denken aan de manier van isoleren, het natuurvrij maken van het huis voordat er geïsoleerd gaat worden en het zorgen voor vervangende nestplaatsen. Advies vragen aan een ecoloog is belangrijk en volgens de milieuorganisaties altijd de allerbeste keuze. Via het Netwerk Groene Bureaus vind je een adviesbureau bij jou in de buurt.

Meer informatie

De handleiding Zo isoleer je natuurvriendelijk’ is een initiatief van de Friese Milieu Federatie en het Herstelprogramma Biodiversiteit Fryslân, in samenwerking met ons, de Brabantse Milieufederatie. Het thema natuurvriendelijk isoleren krijgt steeds meer aandacht en de kennisontwikkeling op dit gebied gaat snel. De handleiding is voor de organisaties een eerste stap met het doel om onherstelbare schade aan de natuur te voorkomen in een tijd waar veel interesse is voor isoleren en verduurzamen.

Meer weten?

Profiel Joep van Overbeek