Dag van het Nationaal Park (landelijk)

22 mei 2022 - 22 mei 2022

• Organisatie: Stichting Samenwerkingsverband Nationale Parken (SNP)

Nationale parken zijn unieke natuurgebieden; het zijn beschermde plekken die het verhaal van de Nederlandse natuur vertellen. Tijdens deze 23e editie van Dag van het Nationaal Park richten we ons op mens en natuur, want wat zouden we zijn zonder natuur? Velen van ons beseffen wat de natuur ons brengt. Nu is het tijd om samen iets terug te doen: de natuur in stand houden en op de juiste manier helpen zodat we er nog eindeloos van mogen genieten.

In Brabant zijn er de volgende Nationale parken:
De Biesbosch (het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa)
De Groote Peel (oorspronkelijk hoogveenmoeras)
Loonse en Drunense Duinen (een van de grootste stuifzandgebieden van West-Europa)
Van Gogh Nationaal Park (de omgeving waar Vincent van Gogh opgroeide)
Grenspark Kalmthoutse Heide (natuurgebied AAN weerszijden van de Belgisch-Nederlandse grens)

Kijk in de links voor meer info en eventuele activiteiten.

De Dag van het Nationaal Park wordt in alle nationale parken van Europa ieder jaar gevierd op 24 mei, omdat op diezelfde datum in 1909 het allereerste nationaal park van Europa werd ingesteld: Sarek gelegen in Zweeds Lapland. Inmiddels telt Europa honderden nationale parken, waarvan er 21 in Nederland liggen.

De Stichting Samenwerkingsverband Nationale Parken (SNP) is een samenwerkingsverband tussen de twintig nationale parken, de overheid, grondeigenaren, terreinbeheerders en natuurorganisaties.

Dag van het Nationaal Park (landelijk)

Spoorlaan 434, Tilburg, Netherlands