BMF in beroep tegen nieuw bedrijventerrein Eeneind-West in Nuenen
juli 23, 2025
BMF in beroep tegen nieuw bedrijventerrein Eeneind-West in Nuenen

De Brabantse Milieufederatie gaat samen met stichting Middengebied in beroep tegen de verleende omgevingsvergunning voor een groot distributiecentrum in Nuenen. De organisaties willen dat de rechter het plan voor Eeneind-West naar de prullenbak verwijst.
Het distributiecentrum Eeneind-West is gepland op een locatie in een wijds gebied, met grote landschappelijke waarden en ver van snelwegen. Door bebouwing van dit gebied groeien de gemeenten Geldrop en Nuenen bijna aan elkaar, aldus BMF-directeur Femke Dingemans: “Het plan maakt de bouw van zeer grote en hoge gebouwen (tot wel 14 meter) mogelijk. Dit heeft grote impact op het landschap en leidt tot een enorme toename van verkeersbewegingen én verstoring van flora en fauna.” Daarnaast zijn nut en noodzaak van de (vergroting van deze) zoveelste ‘logistieke dozen’ volgens de milieuorganisaties onvoldoende in kaart gebracht.
Wanneer enorme gebouwen worden gebouwd in het open landschap, maken zij een ernstige inbreuk op dat landschap en de natuur in het gebied. Dier- en plantensoorten die er leven, krijgen te maken met ernstige verstoring van hun leefgebied door de nieuwe bedrijvigheid. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om licht- en geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen. Dit kan tot gevolg hebben dat dier- en plantensoorten uit het gebied verdwijnen.
De advocaat van de milieuorganisaties, Rogier Hörchner uit Breda, noemt het een slecht doordachte vergunning, die ook nog eens afwijkt van het bestemmingsplan. Hij verwacht dan ook dat de rechtbank de afgegeven vergunning zal vernietigen. Volgens de advocaat zijn er weinig industrieterreinen die verkeerstechnisch gezien zó ongunstig zijn gepland als Eeneind-West. Zo komt het terrein niet in de buurt van een snelweg te liggen, maar op kilometers afstand. De helft van al het vrachtverkeer zal naar verwachting de zuidelijke route nemen en bijna 6 km lang dwars door het centrum van Geldrop gaan rijden, langs het kasteel, inclusief rotondes en stoplichten. Het noordelijke verkeer zal eerst door Eeneind en het bos rijden, om vervolgens (na een korte rit over de A270) dwars door Eindhoven of Helmond te moeten rijden.