OPINIE | Eet de wereld mooier, ook op je werk

mei 26, 2023

OPINIE | Eet de wereld mooier, ook op je werk!

Afgelopen maandag was het de internationale dag van de biodiversiteit. Een belangrijke dag om bij stil te staan, want de biodiversiteit in Nederland – en elders in de wereld – neemt sterk af. Gelukkig kun je elke dag bijdragen aan de bescherming van de biodiversiteit. Met een biologische lunch bijvoorbeeld!

Biodiversiteit is de rijkdom aan soorten in de natuur. Die rijkdom aan soorten is belangrijk omdat alles in de natuur, van bloemen, planten en bomen tot insecten, zoogdieren en vogels, van elkaar afhankelijk is. Samen vormen al deze soorten ecosystemen. Deze ecosystemen zorgen onder andere voor schone lucht, schoon water, een vruchtbare bodem en bestuiving voor voedselproductie. Kortom, biodiversiteit is van levensbelang voor een leefbare en aangename leefomgeving.

Een belangrijke oorzaak van het verlies aan biodiversiteit is de grote milieu-impact van de intensieve, gangbare manier van voedsel produceren. Ook voor het eten bij jou in de kantine geldt dat verreweg de grootste milieu-impact zit in de manier waarop de ingrediënten zijn geproduceerd.

Biologische producten: niet alleen mooie praatjes

De meest effectieve manier om de milieu-impact in de bedrijfscatering te verlagen, is door vlees te vervangen voor plantaardige ingrediënten. Ook het gebruiken van biologische ingrediënten en producten maakt een groot verschil.

Dat komt omdat biologische producten op heel andere wijze worden geproduceerd dan producten in de reguliere landbouw. Hierdoor is de biodiversiteit op biologische boerderijen veel hoger dan bij gangbare boerenbedrijven.

Zo gebruiken biologische boeren minder mest en geen kunstmest, wat stikstofuitstoot scheelt en beter is voor de bodem en het klimaat. Biologische veehouders houden bewust minder dieren per vierkante meter en de koeien kunnen onbeperkt in de wei grazen. Niet voor niks krijgen biologische producten de hoogste score van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming! Biologische boeren gebruiken ook geen chemische bestrijdingsmiddelen.

Dit zijn niet alleen mooie praatjes. Hoe biologische bedrijven moeten produceren is op Europees niveau wettelijk vastgelegd. Biologische bedrijven worden hierop onafhankelijk gecertificeerd en gecontroleerd.

Gezondheid

Geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken is beter voor de bodem, het water en dieren, maar ook voor de menselijke gezondheid. Er wordt steeds meer bekend over de gezondheidsrisico’s van bestrijdingsmiddelen – voor boer en consument.

Zo is in Frankrijk Parkinson al een erkende beroepsziekte onder wijnboeren. Onlangs hebben de Parkinson vereniging, vakbond FNV, Natuur & Milieu en een brede groep medeondertekenaars een manifest aan de Tweede Kamer aangeboden, omdat zij vinden dat de overheid mensen en natuur onvoldoende tegen schadelijke effecten van bestrijdingsmiddelen beschermt.

Ook zijn er volgens onderzoek van de Wageningen Universiteit indicaties dat een biologisch dieet juist een lagere kans geeft op diverse ziekten ten opzichte van een niet-biologisch dieet, waaronder bepaalde vormen van kanker. Biologisch eten is dus beter voor onszelf, dieren en de natuur.

Geef boeren perspectief

Er zijn meer boeren die wel biologisch zouden willen produceren. Dan moet alleen wel de vraag naar biologische producten stijgen. Door in het bedrijfsrestaurant biologisch gecertificeerd voedsel aan te bieden, kan ook jouw organisatie deze boeren perspectief bieden en tegelijkertijd bijdragen aan gezondheid, dierenwelzijn én bescherming van biodiversiteit. Een lekkerdere lunch kan niet, toch?

Dit opiniestuk is deze week in verkorte versie gepubliceerd in het Eindhovens Dagblad