Provinciale Statenverkiezingen: waar gaat het eigenlijk over?

Blog | Thema:

Provinciale Statenverkiezingen: waar gaat het eigenlijk over?

Op 15 maart zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Deze verkiezingen hebben altijd een lage opkomst, zeker in Noord-Brabant. Jammer eigenlijk, want de Provincie speelt een belangrijke rol bij het oplossen van veel van de maatschappelijke opgaven in de Brabant.

Bij de verkiezingen stemmen we voor de Provinciale Staten, een soort “2e Kamerleden van de provincie”. Deze provinciale statenleden zijn burgers die naast hun gewone baan of werkzaamheden actief zijn in de provinciale politiek.

Net als in de landelijke politiek, vormen een aantal partijen samen een coalitie. Zij kiezen wie de dagelijks bestuurders van de provincie worden, een soort “ministers”. Dit dagelijks bestuur wordt de Gedeputeerde Staten genoemd.

De eerste kamer

Met je stem kies je niet alleen de provinciale staten. Je stem heeft ook invloed op de landelijke politiek in Den Haag. Dat komt omdat Provinciale Staten de 1e kamer kiest.

Meer informatie over de provinciale staten en de 1e kamer?

Waar je voor gaat stemmen

Stikstofcrisis, woningcrisis, droogtecrisis, geuroverlast, schone lucht: de provincie is belangrijk voor veel dingen die impact hebben op het dagelijks leven. De provincie bepaalt namelijk wat precies waar mag en stelt daarin de grenzen voor gemeenten. Hier zit vast en zeker iets bij wat voor jou belangrijk is:

• Mogen bedrijven de natuur beschadigen om winst te maken?
  • Waar mogen windmolens of zonneparken komen?
  • Wat is belangrijker: schone lucht voor Brabanders of ruimte voor bedrijven?
  • Mogen er nog nieuwe bedrijventerreinen bijkomen en waar moet dat dan?
  • Hoe belangrijk is het dat dorpen bereikbaar zijn met het openbaar vervoer?
  • Willen we mestfabrieken in Brabant en moeten die dan op het platteland of naast steden?

Naast bepalen wat waar mag (en wat niet), geeft de provincie ook subsidies en steun aan ondernemers en organisaties. Zo hebben ze ook veel invloed, zonder daar per se wetten voor op te stellen:

• Helpen we circulaire ondernemers of is dat ‘gewoon’ ondernemerschap?
  • Hoeveel geld krijgen boswachters om een natuurgebied te beheren?
  • Belonen we boeren als ze duurzamer worden?
  • Stimuleren we dat zonneparken ook goed zijn voor de natuur en in het landschap passen of is dat alleen aan de ontwikkelaar?

De provincie heeft dus veel invloed op hoe je woonplaats eruit ziet, hoe schoon je milieu is en hoe goed het gaat met de natuur. Natuurlijk ga je dan stemmen op 15 maart! Samen laten we de stem van de natuur bloeien, burlen, leven en grommen!

Meer inspiratie?

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!