Samen voor onze Leefomgeving: doe mee met de cursus en bekijk stappenplan Omgevingswet

Blog | Thema: Duurzame energie

maart 14, 2022

Je kunt meebeslissen over natuur, landschap en het milieu in je buurt door de nieuwe Omgevingswet. Op de website ‘Samen voor onze Leefomgeving’ vind je handige tools die jou helpen om met de Omgevingswet aan de slag te gaan. Er zijn nu nieuwe hulpmiddelen toegevoegd aan de site.

Samen voor onze Leefomgeving is een samenwerkingsverband van verschillende natuur- en milieuorganisaties, waaronder de Brabantse Milieufederatie. Samen informeren wij inwoners over de Omgevingswet. Daarnaast ondersteunen we bij het uitoefenen van invloed op de leefomgeving door gebruik te maken van de Omgevingswet.

Online cursus: Leer je Groen

Op het e-learning platform Leer je Groen kun je een online cursus volgen over de Omgevingswet. In de cursus leer je hoe je te weten komt wat jouw gemeente van plan is en hoe je zelf een rol kunt spelen bij groene plannen en initiatieven. Het kost je ongeveer 40 minuten om de hele module te doorlopen.

AANMELDEN CURSUS*

* Let op het e-learningplatform is niet voor iedereen toegankelijk. Alleen vrijwilligers en beroepskrachten uit de sector bos en natuur, waaronder Natuurmonumenten, LandschappenNL, IVN Natuureducatie en Staatsbosbeheer kunnen zich registreren.

Info, stappenplan en voorbeelden van eigen initiatieven

Je hebt een goed idee of je hebt het initiatief genomen om je buurt, dorp, of stad leefbaarder te maken. De Omgevingswet maakt groene initiatieven mogelijk, maar hoe pak je dat aan? Hoe realiseer je bijvoorbeeld een voedselbos of een vogelvriendelijke tuin? Ook daarover vind je informatie en een stappenplan op de website.

Op de website vind je ook links naar inspirerende voorbeelden van eigen initiatieven. Ook delen groene vrijwilligers hun belangrijkste tips, zo deelt Bert Lemmens van IVN Laarbeek zijn tips om beleid succesvol te beïnvloeden.

Voorbeelden van zienswijzen

Als inwoner kan je meedenken over de omgevingsvisie en omgevingsplan van je gemeente. Je kan bij de gemeente jouw groene en duurzame ideeën, wensen en voorstellen inbrengen. Dat doe je bijvoorbeeld door een brief te sturen: dit heet een zienswijze indienen.

Ben je benieuwd naar voorbeelden van zienswijzen van andere (vrijwilligers)organisaties? Op de website zijn er een aantal te vinden die als inspiratie kunnen dienen als je zelf met een zienswijze aan de slag wil.