Nacht van de Nacht 2022: Laat het donker donker (landelijk)

29 oktober 2022 - 29 oktober 2022
18:00 - 23:59

Elk jaar vraagt de Brabantse Milieufederatie samen met de Natuur en Milieufederaties en onze lokale natuur- en milieuorganisaties aandacht voor het behoud van duisternis. Dat doen we traditiegetrouw met heel veel mooie activiteiten op de avond waarop we de klok verzetten.

Tijdens de Nacht van de Nacht beleef je hoe mooi en donker de nacht kan zijn. Zo zijn er door het hele land honderden activiteiten, waarbij je als deelnemer de schoonheid van de nacht kan ervaren. Van een interactieve workshop tot lezingen, en van nachtelijke vaartocht tot sterrenkijken bij de sterrenwacht.
Kijk voor meer informatie (ook wat u, uw bedrijf of gemeente kan doen) en activiteiten op de site van Nacht van de Nacht. Ook kunt u zich hier aanmelden als u zelf iets wilt organiseren.

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. In de grotere steden kan men nauwelijks nog de sterren zien. Lichtvervuiling komt op veel plekken voor. Denk aan verlichting van bijvoorbeeld sportvelden, wegen, kantoorgebouwen, parkeerterreinen, kassen, monumenten en reclameborden die de hele nacht onnodig branden.

Lichtvervuiling door nachtelijke verlichting met kunstlicht kost veel geld en energie, maar verstoort ook het bioritme van dieren en planten. Daarom vraagt de Brabantse Milieufederatie samen met de andere Natuur en Milieufederaties aandacht voor lichtvervuiling en energieverspilling.

Op de site van Nacht van de Nacht kun je de landelijke activiteiten vinden. Neem ook een kijkje op de agendasite van IVN Brabant, ook zij organiseren ook vele (wandel)activiteiten in het kader van nacht van de Nacht!

Nacht van de Nacht 2022: Laat het donker donker (landelijk)

Tilburg, Netherlands