Beleidskader Natuur 2030: mooie ambities, zorgen over realisatie

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

september 14, 2021

Beleidskader Natuur 2030: mooie ambities, zorgen over realisatie

Foto van Kris Roderburg, Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, objectnummer 523.395

Natuurmonumenten, Brabants Landschap en de Brabantse Milieufederatie zijn blij met de ambities van de provincie Noord-Brabant op natuur, biodiversiteit en klimaatadaptatie. De natuurorganisaties maken zich wel grote zorgen over de daadwerkelijke realisatie.

De klimaatopwarming heeft rampzalige gevolgen en de Brabantse natuur verslechtert nog steeds. Dat blijkt uit verschillende rapporten Rapport IPCC: ‘Climate Change 2021 – The Physical Science Basis
Rapport provincie Noord-Brabant: ‘Toestand van de natuur in Brabant
die de laatste tijd zijn verschenen.

“Het is echter nog niet te laat om daar verandering in te brengen, maar dan zal er wel fors op verandering ingestoken moeten worden”, schrijven Natuurmonumenten, Brabants Landschap en de Brabantse Milieufederatie (BMF) in een gezamenlijke zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau beleidskader Natuur 2030.

Noodzakelijke extra stappen

De provincie Noord-Brabant is aan zet om de doelen in 2027/2030 te realiseren. De natuur- en milieuorganisaties maken zich hier wel grote zorgen over gelet op de aangekondigde bezuinigingen.

Femke Dingemans, directeur BMF: “Wij zijn erg benieuwd hoe de provincie de noodzakelijke extra stappen met minder geld wil gaan maken.”

DOWNLOAD ZIENSWIJZE

13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement
    27 februari 2024 Samen aan de slag voor klimaatadaptatie met 'Inwoners aan Zet'