BMF Activiteitenfonds: Gezondere bossen in Rucphen

Nieuws | Thema: Algemeen

januari 13, 2022

BMF Activiteitenfonds: Gezondere bossen in Rucphen

Collage van foto's van het aanplanten van bomen in de Rucphense bossen.
Foto’s: NatuurWerkgroep Gemeente Rucphen

Een fitter bos met een vitale bodem, dat is het doel van NatuurWerkgroep Gemeente Rucphen. Met steun van het BMF Activiteitenfonds zijn er eind 2021 bijna 800 bomen en struiken aangeplant om de kwaliteit van de Rucphense bossen te verbeteren.

De NatuurWerkgroep Gemeente Rucphen zet zich al jaren in voor een groenere gemeente. Deze inzet vertaalt zich naar het onderhouden van landschapselementen in de gemeente, maar ook het opstarten van projecten waarin natuur en biodiversiteit centraal staan. Denk hierbij aan natuurommetjes, maar ook aan het Flower Power-project waarin wordt ingezet op het herintroduceren van zeldzame akkerkruiden om zo de biodiversiteit in en rond de Rucphense bossen te doen toenemen.

Veel bossen en bosjes in Rucphen kenmerken zich voornamelijk door grote oppervlaktes monoculturen met dennen, sparren of eiken die door de langzame afbraaksnelheid van de strooisellaag tot een sterk verzuurde zandbodem hebben geleid. Stormen en plagen, zoals de letterzetter, krijgen steeds meer vat op de monoculturen en kunnen hierdoor voor een kaalslag van het bos zorgen. In 2020 heeft de NatuurWerkgroep gemeente Rucphen 23 boseigenaren ondersteund in het weer fitter maken van hun bos. In totaal zijn er toen bijna 2.500 boompjes aangeplant.

Fitter en gezonder bos

De NatuurWerkgroep is, met steun van Landstad De Baronie en de Brabantse Milieufederatie, in 2021 opnieuw aan de slag gegaan om de bossen en bosjes in Rucphen weer een stuk fitter en natuurlijker te maken.

In totaal zijn er ruim 800 bomen en struiken verdeeld over 32 kloempen geplant. Dat zijn groepjes van dicht aangeplante bomen en het idee is dat uit elke kloemp later één boom groeit. Het totaal areaal dat de deelnemende eigenaren in bezit hebben is ruim 15 ha. Dat betekent dat gemiddeld 2 kloempen per hectare met strooisel- verbeterende soorten zijn aangeplant om een grotere diversiteit aan soorten, een betere bodemgesteldheid en hogere biodiversiteit te creëren.

Met tevredenheid kijkt de NatuurWerkgroep terug op een geslaagd Forest Fitness-project 2021. Zonder de financiële ondersteuning van Landstad de Baronie en de Brabantse Milieufederatie, de inzet van de vrijwilligers en de enthousiaste deelnemende boseigenaren had het project niet succesvol kunnen zijn. Met dank aan de coördinatie en de adviezen van Frank Nooijens.

De NatuurWerkgroep wil in 2022 een vervolg geven aan het Forest Fitness project met nieuwe of oud deelnemende boseigenaren in de gemeente Rucphen. Voor meer informatie: info@natuurwerkgroep-rucphen.nl of www.natuurwerkgroeprucphen.nl/forest-fitness

Het BMF Activiteitenfonds wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Nationale Postcodeloterij.