BMF biedt rapport over volksgezondheid en veehouderij aan provincie aan

januari 30, 2017

BMF biedt rapport over volksgezondheid en veehouderij aan provincie aan

De Brabantse Milieufederatie en de Wetenschappelijke Raad voor Integrale Duurzame Landbouw en Voeding bieden op vrijdag 3 februari het rapport ‘Volksgezondheid en veehouderij: alles op een rij’ aan Gedeputeerde en Provinciale Staten van Noord-Brabant aan. Het rapport wordt om 12.45 uur in het Provinciehuis in ontvangst genomen door gedeputeerden Anne-Marie Spierings (landbouw) en Johan van den Hout (natuur en milieu) en Provinciale Statenlid Patricia Brunklaus.

Het onderzoek geeft voor het eerst een veelomvattend en begrijpelijk inzicht in de risico’s die het grootschalig fokken van dieren met zich meebrengt voor de mens. Deze kennis is van groot belang om de veehouderij in Brabant maatschappelijk verantwoord te laten functioneren.

In Brabant wonen veel mensen in de nabijheid van grote hoeveelheden vee. Veel Brabanders maken zich zorgen over de risico’s die dit met zich meebrengt voor hun gezondheid. Bovendien voelen zij zich vaak niet serieus genomen door de vee-industrie en de overheid. Daarom startte de Brabantse Milieufederatie ruim een jaar geleden een crowdfundingsactie om geld bij elkaar te krijgen voor een breed onderzoek naar de invloed van de veehouderij op de gezondheid van Brabanders.

Tags: