BMF: heroverweeg aanleg N629 tussen Dongen en Oosterhout

Nieuws | Thema: Mobiliteit & Infrastructuur

februari 21, 2023

BMF: heroverweeg aanleg N629 tussen Dongen en Oosterhout

De Brabantse Milieufederatie roept de provincie Noord-Brabant op om de aanleg van nieuwe wegen te heroverwegen, zoals de N629 tussen Dongen en Oosterhout. Deze weg doorkruist het waardevolle Natuurnetwerk Brabant.

De aanleg van de N629 is een van de vele infrastructurele projecten die de provincie heeft gepland. Veel hiervan liggen, mede door een gebrek aan stikstofruimte, stil. Voor de Brabantse Milieufederatie (BMF) is dit het moment om onszelf de vraag te stellen of al deze projecten wel echt nodig zijn.

BMF-directeur Femke Dingemans hield de Statenleden voor dat het niet aanleggen van een weg altijd goedkoper is dan deze wel aan te leggen. Meer asfalt leidt tot extra verkeer, met alle gevolgen van dien. Bovendien zorgt het bij omwonenden voor meer schadelijke stikstof- en fijnstofuitstoot en werkt het verstorend door de continue aanwezigheid van licht en geluid.

Impact op natuur

De aanleg van wegen heeft ook een grote impact op de natuur. De lokale flora en fauna wordt verstoord, hoeveel en waar je ook compenseert. Dingemans: “De continue aanwezigheid van licht en geluid werkt extreem verstorend op in het gebied levende diersoorten. Vooral in een overbelichte provincie als Brabant is dat een probleem, omdat donkerte steeds zeldzamer wordt.”

Met de huidige kennis en ervaring met de aanleg van nieuwe wegen, vindt de BMF het dan ook de hoogste tijd om andere keuzes te maken. “De leefbaarheid en veiligheid op en rond deze weg worden aangepakt. Daar is iedereen het over eens. Maar over de beste oplossingsrichting mag best nog eens opnieuw worden nagedacht.”

• LEES INSPREEKBIJDRAGE

Geachte Statenleden,

Ieder moment is een goed moment voor een heroverweging. Zeker als het gaat om de aanleg van een nieuwe weg.

Want, zoals u weet, is geen weg aanleggen altijd goedkoper dan wel een weg aanleggen. Vooral als de aanleg vertraging oploopt en de kosten ondertussen de pan uitrijzen.

En, zoals u natuurlijk ook weet, wordt de natuur er nooit beter van als je er een weg doorheen legt. Hoeveel en waar je ook compenseert; natuurwaarden die verloren gaan, zijn weg en komen elders niet zomaar terug.

En, ook dit is bij u bekend, een weg aanleggen heeft altijd grote impact op de directe omgeving. Niet alleen leidt de aanleg van rijstroken tot aantasting van de bodemstructuur en aanwezige natuur- en landschapswaarden. Niet alleen leiden stikstof- en fijnstofuitstoot tot schade aan de aanwezige flora en fauna. Maar de continue aanwezigheid van licht en geluid werkt extreem verstorend op in het gebied levende diersoorten. Vooral in een overbelichte provincie als Brabant is dat een probleem, omdat donkerte steeds zeldzamer wordt.

En tot slot, nog zo’n wetmatigheid, extra asfalt leidt tot extra verkeer. Een nieuwe weg heeft een aanzuigende werking. Het oplossen van een filegevoelige locatie leidt elders vaak tot nieuwe opstoppingen. U lost dan geen probleem op, maar verplaatst het.

Kortom, met deze kennis en ervaring is het is hoog tijd om andere keuzes te maken!

De provincie Brabant heeft op dit moment 22 infraprojecten in uitvoering, waaronder de N629, waarover u vandaag praat. Daarnaast is er nog een aantal projecten aan Rijkswegen die klaarliggen om uitgevoerd te worden. Mede door een gebrek aan stikstofruimte ligt de realisatie van deze projecten veelal stil.

U kunt deze pauze gebruiken voor een heroverweging:
    – door de uitgangspunten van destijds nog eens tegen het licht houden,
    – de begroting er opnieuw bij pakken,
    – nut & noodzaak nog eens beschouwen,
    – nagaan of alternatieven destijds goed zijn onderzocht,
    – en de impact op de leefomgeving nog eens beoordelen.

En als u tot andere inzichten komt, een nieuw besluit nemen.

Dagelijks ervaart het verkeer problemen met de doorstroming op de N629. De leefbaarheid en veiligheid op en rond deze weg worden aangepakt. Daar is iedereen het over eens. Maar over de beste oplossingsrichting mag best nog eens opnieuw worden nagedacht.

Kortom, ieder moment is een goed moment voor een heroverweging.

Dank u wel.

De vergadering van Provinciale Staten kan je hier terugkijken.

Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl