BMF reageert op de verkiezingsuitslag: “Laten we samenwerken voor gezonde natuur”

Nieuws | Thema: Algemeen

maart 20, 2023

15 maart konden we weer naar de stembus voor de Provinciale Statenverkiezingen en voor de Waterschapsverkiezingen. Beide belangrijke verkiezingen voor natuur, milieu en klimaat. De Brabantse Milieufederatie werkt graag samen met de nieuwe volksvertegenwoordigers aan een mooi en duurzaam Brabant.

Femke Dingemans, directeur-bestuurder van de Brabantse Milieufederatie (BMF): “Allereerst willen we natuurlijk de winnaars van de verkiezingen feliciteren. Zowel van de Provinciale Statenverkiezingen als de Waterschapsverkiezingen. De BoerBurgerBeweging (BBB) heeft bij beide verkiezingen veel stemmen gekregen. We gaan graag in gesprek om deze voor Brabant onbekende partij beter te leren kennen.”

Samenwerken voor gezonde natuur

Dingemans ziet dat het nieuwe bestuur veel te doen heeft: “De natuur in Brabant staat er slecht voor. Denk aan het stikstofprobleem, verdroging en verlies aan biodiversiteit. Er moet echt nog een tandje bij. Om de natuur te herstellen, beschermen en versterken, en zodat er weer vergunningen kunnen worden verleend voor projecten zoals de bouw van woningen en windparken. De BMF is ervan overtuigd dat een duurzame landbouw een randvoorwaarde is voor herstel van de biodiversiteit, een robuuste natuur en een mooi landschap.”

Bestuur met lef

De BMF-directeur benadrukt dat we voor complexe uitdagingen staan. Dingemans: “In Brabant is veel te weinig ruimte om alle opgaven te realiseren. Dat vraagt om creatieve oplossingen en het maken van, soms moeilijke, keuzes. Daarom hebben we een bestuur nodig met lef. Want een gezonde natuur is van levensbelang voor huidige en toekomstige generaties Brabanders. De BBB heeft van veel kiezers het vertrouwen gekregen, daar komt de verantwoordelijkheid bij om met deze opgaves aan de slag te gaan. We geloven in de kracht van samenwerking en zijn daarom benieuwd naar de ideeën van deze nieuwe partij in Brabant.”

De BMF kijkt uit naar de collegevorming. Dingemans: “We zijn benieuwd naar het bestuursakkoord dat deze periode gesloten wordt. Uiteraard brengen we onze punten in tijdens het formatieproces. Daarnaast gaan we graag met alle partijen in gesprek over onze ambities van de komende jaren. Samen willen we Brabant nog mooier en duurzamer maken!”

Aan de slag in de Waterschappen

Ook Water Natuurlijk deed het goed bij de Waterschapsverkiezingen. Dingemans reageert verheugd: “Goed om te zien dat Water Natuurlijk haar positie verstevigt. De partij zet zich al jaren in voor voldoende en schoon water voor de natuur. Dankzij deze uitslag kunnen ze dat belangrijke werk voortzetten, in samenwerkingen met de andere partijen. We blijven graag meedenken over de wateropgaves in Brabant.”