BMF wil Brabantse zandpaden redden

september 1, 2016

BMF wil Brabantse zandpaden redden

IMG_5846De Brabantse Milieufederatie maakt zich grote zorgen over het verdwijnen van de karakteristieke Brabantse zandpaden. Steeds meer Brabantse zandpaden worden door gemeenten verhard, waardoor de biodiversiteit afneemt en cultuurhistorie verloren gaat. De BMF wil dat de provincie ingrijpt om deze aantasting van het Brabantse cultuurlandschap tegen te gaan.

De Brabantse Milieufederatie maakte zich eerder al druk om het verharden van zandpaden in Zundert en Hilvarenbeek. Nu is het raak in Reusel-De Mierden. De BMF maakt hier voortdurend bezwaar tegen, maar vaak zonder resultaat. Meer provinciale regie is daarom noodzakelijk om de zandpaden voor Brabant te behouden.

Het belang van zandpaden wordt vaak onderschat door eigenaren en gemeenten. Want naast het mooie plaatje dat de paden opleveren, zijn ze ook van groot belang voor de biodiversiteit. Zo nemen patrijzen er zandbaden, liggen reptielen er in de zon en kan bijvoorbeeld de loopkever een zandpad veel makkelijker oversteken dan een verharde weg. Gemeenten besluiten dan ook te lichtzinnig tot het verharden van zandpaden, vindt de Brabantse Milieufederatie.

De provincie heeft inmiddels aangegeven te willen onderzoeken of zandpaden in het Natuurnetwerk kunnen worden beschermd, maar daarmee wordt het probleem niet opgelost. De meeste zandpaden liggen namelijk buiten het Natuurnetwerk. De provincie vindt dat het aan gemeenten is om te bepalen wat ze met die zandpaden doen. De praktijk wijst helaas uit dat ze die onvoldoende op waarde schatten.

Om het tij te keren wil de Brabantse Milieufederatie nu bij wijze van proef de waarde van de zandpaden in de Kempen en de Peel in kaart gaan brengen, zodat gemeenten hopelijk duidelijker wordt wat voor moois ze binnen hun gemeentegrenzen hebben liggen. Op die manier hoopt de BMF de bescherming van de zandpaden in de toekomst beter te kunnen waarborgen.