BMF wint tussenuitspraak watervergunning Refresco

april 9, 2020

BMF wint tussenuitspraak watervergunning Refresco

Foto ter illustratie

TILBURG – De provincie Noord-Brabant heeft bij het verlenen van een vergunning aan Refresco te weinig oog gehad voor het belang van voldoende grondwater. Dat oordeelt de rechtbank Oost-Brabant. De Brabantse Milieufederatie (BMF) is blij met deze uitspraak.

De rechtszaak draait om een vergunning aan drankenfabrikant Refresco uit Maarheeze voor het intensief en op industriële schaal onttrekken van grondwater. De Brabantse Milieufederatie (BMF) ging hiertegen in beroep, samen met omwonenden, stichting de Dorpsraad Maarheeze en de vereniging Duurzaam en Groen. De provincie verleende deze vergunning in afwijking van haar aangescherpte grondwaterbeleid. De rechtbank oordeelt nu in een tussenvonnis dat de provincie bij het verlenen van de vergunning het algemeen belang van voldoende grondwater onvoldoende heeft meegewogen.

Natuurgebieden lijden nog altijd sterk onder verdroging. Het intensief onttrekken van grondwater leidt tot aantasting van de natuur. De tussenuitspraak van de rechtbank is een bevestiging van de zorgen die de BMF heeft, namelijk: blijft er met het provinciaal beleid voldoende grondwater beschikbaar voor de natuur?

Duurzaam grondwaterbeleid

Een duurzamer grondwaterbeleid is nodig om de Brabantse natuur op de lange termijn te beschermen tegen verdroging, zegt BMF-directeur Femke Dingemans. “De Brabantse Milieufederatie pleit voor een eerlijke belangenafweging bij de verdeling van het grondwater. Het welzijn van de Brabanders en de beschikbaarheid van water voor de natuur moeten hierin worden meegewogen.” De vraag naar zoet water neemt de komende jaren alleen maar toe. Het wordt dan ook steeds ingewikkelder om ons waardevolle grondwater eerlijk te verdelen.

De provincie krijgt zes weken de tijd om de fouten in de vergunningverlening te herstellen. Dingemans: “De provincie krijgt van de rechtbank een tweede kans om de vergunning aan Refresco beter te onderbouwen. We wachten de aanvullende motivering van de provincie af.” Met deze tussenuitspraak van de rechtbank is het vonnis nog niet definitief.

Brabantse Milieufederatie

De Brabantse Milieufederatie is een stichting die is opgericht in 1972. Het doel is het realiseren en versnellen van de overgang naar een duurzaam Brabant. Dat doet de BMF samen met haar aangesloten groepen en andere belanghebbenden. De BMF overkoepelt ruim 100 aangesloten (vrijwilligers)groepen op het gebied van natuur, milieu en landschap in Brabant en maakt deel uit van de landelijke Natuur en Milieufederaties.

Tags:

Profiel Misha Mouwen