Infographic | Brabanders brengen samen met BMF verdroging in Brabant in kaart

Nieuws | Thema: Water & Klimaat

november 5, 2020

Infographic | Brabanders brengen samen met BMF verdroging in Brabant in kaart

Klik met je muis op een vergrootglas en bekijk de foto’s.

De Brabantse Milieufederatie ontving de afgelopen maanden zo’n 100 inzendingen voor de fotochallenge ‘Geef #verdroging een gezicht’. Brabanders konden foto’s delen en insturen om verdroging een gezicht te geven. De foto’s zijn nu (deels) gepubliceerd in een interactieve kaart.

Met de fotochallenge vraagt de BMF aandacht voor het urgente probleem van verdroging. Boswachters van Natuurmonumenten constateerden deze zomer dat opnieuw veel natuur verloren gaat door de extreme droogte.

Om verdroging van natuurgebieden tegen te gaan zijn structurele maatregelen nodig, uit recent onderzoek van onder andere de Brabantse Milieufederatie (BMF) blijkt dat de natuur in Brabant alleen al jaarlijks 60 miljoen kuub grondwater nodig heeft om te overleven.

Onderzoek grondwaterbalans

Verdroging van de natuur is vooral een waterverdelingsvraagstuk van grondwater. Er valt meer dan genoeg neerslag in Brabant maar zo’n 80% wordt afgevoerd, via sloten, kanalen en beken via de Maas naar zee. Nu is het moment om het waardevolle (regen)water op te vangen, vast te houden en zo het grondwater aan te vullen. Zo maken we het (regen)water beschikbaar te maken voor de natuur. Dat is beter voor dieren, planten en bomen.

Watersysteemherstel is óók goed voor andere functies, zoals landbouw en bebouwing, om opbrengstderving en schade door droogte tegen te gaan. Hoe meer neerslag er wordt vastgehouden en hoe meer water we besparen, hoe minder waardevol grondwater er hoeft te worden opgepompt. Alleen zo komt er voldoende schoon grondwater beschikbaar voor de natuur.

Wil je meer weten over verdroging?

Profiel Misha Mouwen

Misha Mouwen

Water & Klimaat en adjunct-directeur

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur