Wie meld jij aan voor de Casimir Milieuprijs 2022?

Nieuws | Thema: Algemeen

juni 22, 2022

Wie meld jij aan voor de Casimir Milieuprijs 2022?

Johan Koekkoek won in 2021 de Casimir Milieuprijs, op de foto de houten buitenbank tijdens de onthulling.

De Brabantse Milieufederatie reikt komend jaar de Casimir Milieuprijs uit. Wie wil jij voordragen voor deze onderscheiding?

De Casimir Milieuprijs is een symbolische erkenning voor Brabanders en groepen die een positieve bijdrage aan het milieu leveren of voormalige inzet die recent tot mooie resultaten heeft geleid. De Brabantse Milieufederatie (BMF) reikt de prijs, die vernoemd is naar haar eerste voorzitter prof. dr. Casimir, uit in de vorm van een houten bank.

De winnaar mag zelf bepalen waar de bank wordt geplaatst in de openbare ruimte in Brabant. Zo kunnen alle inwoners genieten van onze prachtige, natuurrijke en mooie leefomgeving en zo meeprofiteren van de gewonnen prijs.

Wil je iemand voordragen voor de Casimir Milieuprijs 2022?

• Procedure

Het voordragen van een persoon, personen, groepen, stichtingen of verenigingen begint met het insturen van een korte motivatie. De voordrachten worden beoordeeld door een jury die bestaat uit drie leden van het bestuur van de BMF. Als er aanvullende vragen zijn neemt de jury contact op, de jury kan ook advies inwinnen bij derden. Alle voordrachten worden beoordeeld, waarna de winnaar bekend wordt gemaakt.

Na bekendmaking van de winnaar zal de BMF samen met de winnaar een geschikte locatie zoeken voor het plaatsen van de houten buitenbank. Uiteraard gebeurt dat in afstemming met de betreffende gemeente of grondeigenaar. De bank wordt naar verwachting in het voorjaar van 2023 onthuld.

• Voorwaarden kandidaten

Kandidaten (persoon, personen of organisaties) moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

• De kandidaat/organisatie moet zich in bijzondere mate inzetten of voormalige inzet die recent tot mooie resultaten heeft geleid voor (de bescherming van) natuur en milieu in Brabant.
    • De activiteiten van de te belonen kandidaat moet bekend zijn bij inwoners van de eigen regio, zo mogelijk van heel Brabant. De activiteiten moeten betekenisvol zijn, Brabanders hebben er iets van gemerkt.

Natuur en milieu hebben vele aspecten die beloond kunnen worden. Denk daarbij aan de diverse thema’s waar de Brabantse Milieufederatie aan werkt, zoals duurzame landbouw, voedsel, circulaire economie, mobiliteit & infrastructuur, natuur & landschap, duurzame energie en water & klimaat.

De jury behoudt zich het recht voor om de prijs niet uit te reiken, over de beoordeling wordt geen correspondentie gevoerd.

Over Casimir Milieuprijs

De Brabantse Milieufederatie reikt sinds 1978 de Casimir Milieuprijs periodiek uit. Het budget van de Casimir Milieuprijs is afkomstig uit het gelijknamige Casimirfonds.

Neem contact op