Cursus 2018 | Aan de slag met voedselbossen

maart 8, 2018

Cursus: Aan de slag met voedselbossen

De Brabantse Milieufederatie organiseert dit jaar in samenwerking met FoodUp! Brabant een cursusreeks over duurzame landbouw, waarin je zelf aan de slag gaat met het verduurzamen van (een onderdeel van) ons voedselsysteem. De reeks bestaat uit meerdere cursussen die los van elkaar te volgen zijn. Deze cursus staat in het teken van voedselbossen.

Zelfstandig ecosysteem
Voedselbossen zijn productiebossen en bestaan uit zeven tot negen productieve lagen. Deze lagen vormen samen een zelfstandig ecosysteem dat gebruikt maakt van natuurlijke processen en kringlopen. Het principe uit de permacultuur speelt hierin een grote rol: werk de natuur niet tegen, maar werk ermee samen. Er wordt dan ook geen gebruik gemaakt van pesticiden en er wordt niet bemest. Zo wordt er bijvoorbeeld voor gekozen luizen met lieveheersbeestjes te bestrijden en wespen met vogels. Om niet te hoeven bemesten wordt gebruik gemaakt van natuurlijke processen en kringlopen die een rijke en voedzame bovenlaag creëren uit afgevallen bladeren: de humuslaag.

3 avonden en een praktijkdag
Deze cursus bestaat uit drie avonden en een afsluitende praktijkdag. De eerste avond zal Martijn Ballemans (Puur Permacultuur) een introductie verzorgen over permacultuur. Vervolgens zal Wouter van Eck (voorzitter stichting Voedselbosbouw en eigenaar/ontwerper van Voedselbos Ketelbroek) twee avonden verzorgen over ontwerp en inrichting van voedselbossen. Tijdens de afsluitende praktijkdag worden twee à drie plekken bezocht, die door de deelnemers zelf worden aangedragen.

Permacultuur:
Dinsdag 8 mei 2018, 19.30 – 21.30 uur, Natuurmuseum Brabant (Tilburg)

Voedselbossen 1:
Dinsdag 15 mei 2018, 19.30 – 21.30 uur, Natuurmuseum Brabant (Tilburg)

Voedselbossen 2:
Dinsdag 22 mei 2018, 19.30 – 21.30 uur, Natuurmuseum Brabant (Tilburg)

Praktijkdag:
Datum en locatie nog nader te bepalen

Toelatingseisen
– Je ben woonachtig in Brabant;
– Je hebt al enige ervaring met duurzame landbouw, bijvoorbeeld op een eigen stuk grond;
– Je levert een beknopt plan van aanpak aan waarmee je in deze cursus aan de slag wilt gaan.

Bekijk voor meer informatie de cursusfolder.

De eigen bijdrage voor deze cursus bedraagt 90 euro. Klik hier om je, uiterlijk 1 mei, aan te melden. Stuur gelijktijdig je beknopte plan van aanpak naar bmf@brabantsemilieufederatie.nl onder vermelding van ‘plan van aanpak cursus voedselbossen’.

Tags: