Doe jij het licht uit? Doe mee met Nacht van de Nacht 2019!

mei 21, 2019

Doe jij het licht uit? Doe mee met Nacht van de Nacht 2019!

Doe jij het licht uit? Doe mee met Nacht van de Nacht 2019!De Nacht van de Nacht was vorig jaar een groot succes in Brabant. De Natuur- en Milieufederaties (NMF) vragen met deze campagne aandacht voor het klimaat en energiebesparing op licht. Doe jij dit jaar het licht uit? Doe mee met de Nacht van de Nacht op zaterdag 26 oktober. Meld je nu aan.

Tijdens de Nacht van de Nacht zijn er door het hele land honderden activiteiten, waarbij je als deelnemer de schoonheid van de nacht kan ervaren. Ook doven veel gemeenten en bedrijven aanlichting van gebouwen en bruggen en laten bekende landmarks de lampen uit. Traditioneel is dit op de laatste zaterdagavond en -nacht van oktober, waarop de klok een uur teruggaat en de nacht een uur langer duurt.

Waar is het nog donker?
Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Echte duisternis is er bijna niet meer te vinden. Hierdoor wordt het zien van een sterrenhemel steeds zeldzamer en raakt het ritme van (nacht)dieren en mensen verstoord. Veel aanlichting van gebouwen, reclameverlichting langs wegen en wegverlichting brandt de hele nacht door terwijl er nauwelijks iemand langs komt. Dat kan minder en slimmer! Met nieuwe technieken kun je wegverlichting dimmen of juist aanzetten als er een fietser of auto langs komt. Gemeenten en bedrijven kunnen met nieuwe technologie ook veel energie en geld besparen en kan lichthinder worden voorkomen. De Natuur en Milieufederaties vragen met de Nacht van de Nacht aandacht voor onnodige lichthinder en energiebesparing op verlichting.

Meld je nu aan!
Dit jaar wordt de Nacht van de Nacht voor de 15e keer gehouden op zaterdag 26 oktober. We hopen dat er in 2019 nog meer bijzondere activiteiten worden georganiseerd. Dat kan alleen met jouw hulp!

Je doet toch ook mee? Meld jouw activiteit hier aan.

Tags: