Duurzamer eten dankzij landelijke actie

november 1, 2016

Duurzamer eten dankzij landelijke actie

cadeaukaart_duurmat1 op de 3 huishoudens kan gratis duurzamere producten uitproberen

In november kunnen 2,7 miljoen huishoudens gratis duurzamere producten uitproberen. Met de cadeaukaart ter waarde van €12,50 wil de Nationale Postcode Loterij samen met Unilever en Albert Heijn consumenten stimuleren om te koken met producten die beter zijn voor mens, dier en milieu.

Deze week ontvangen alle 2,7 miljoen Postcode Loterij-deelnemers een cadeaukaart ter waarde van €12,50. Hiermee kunnen zij tot en met 20 november bij Albert Heijn duurzamere producten kopen. Er is keuze uit meer dan 1500 producten van Albert Heijn en Unilever met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel en milieu, zoals het Beter Leven keurmerk, MSC-keurmerk of het keurmerk van Rainforest Alliance, of producten die voldoen aan Unilevers duurzame landbouwprogramma.

Overgang naar duurzamer eten versnellen
Imme Rog, managing director Postcode Loterij: “Voor het derde jaar op rij willen wij met de DOE MAAR LEKKER DUURZAAM-actie mensen stimuleren vaker voor duurzamere producten te kiezen. Met de cadeaukaart kunnen deelnemers ontdekken hoe makkelijk en lekker duurzamer koken kan zijn.”

Assortiment duurzamere producten gegroeid
De houding van Nederlandse consumenten ten aanzien van duurzaamheid is het afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd. De helft let op duurzaamheid bij zijn aankopen. Ook wil een ruime meerderheid dat bedrijven hen helpen bij het maken van duurzame of bewuste keuzes. Dat blijkt uit Dossier Duurzaam 2016, het grootschalige consumentenonderzoek van GfK en b-open naar de houding van Nederlanders ten aanzien van duurzaamheid en MVO.

Emma Coles, VP Responsible Retailing bij Albert Heijn: “In het afgelopen jaar is het assortiment duurzamere producten weer enorm gegroeid bij Albert Heijn. In vrijwel alle productgroepen is een duurzamere variant te vinden. Wij hopen dat veel mensen de cadeaukaart gaan gebruiken en ook na de actie duurzamere producten uit het schap kiezen.”

Een duurzamere draai
Anniek Mauser, directeur Duurzaamheid Unilever Benelux: “Met DOE MAAR LEKKER DUURZAAM willen we heel Nederland laten zien hoe eenvoudig en betaalbaar het is om een duurzamere draai te geven aan de maaltijd.”

www.doemaarlekkerduurzaam.nl