Factsheets Windenergie op land

Nieuws | Thema: Duurzame energie

juli 13, 2021

Factsheets Windenergie op land

Windmolens zijn onmisbaar om de klimaatdoelstellingen op tijd te halen. Om alle feiten goed op een rij te hebben, publiceren natuur- en milieuorganisaties gezamenlijk een aantal factsheets over windenergie op land.

Windenergie is een van de belangrijkste duurzame energiebronnen. Om antwoord te geven op vragen die spelen rondom windenergie op land, hebben Natuur & Milieu, de Natuur en Milieufederaties (waaronder de Brabantse Milieufederatie), Milieudefensie en Greenpeace gezamenlijk vier factsheets over windenergie op land opgesteld.

Noodzaak windenergie op land

Een groot deel van het Noordzeeoppervlak is niet geschikt of beschikbaar voor windmolens, daarom moet energie ook op land worden opgewekt. Dit heeft niet alleen te maken met ruimtegebruik op zee, maar ook met problemen die ontstaan als je grote hoeveelheden energie over grote afstanden moet transporteren. Daarnaast heb je op zee bijvoorbeeld ook te maken met scheepvaartroutes en natuurgebieden.

Waarom kunnen we niet alle windmolens op zee plaatsen?

Participatie bij windenergie

Participatie kan op veel verschillende manieren bij hernieuwbare energieprojecten op land. Het is belangrijk om tot een goed project te komen waar de omgeving over meedenkt, aan meedoet en van profiteert.

Hoe zorgen we voor participatie?

Effect windmolens op omwonenden

Windmolens zijn op dit moment een van de meest effectieve vormen van duurzame energieopwekking. Maar windmolens maken geluid, geven slagschaduw en hebben impact op het landschap. Er zijn een aantal wettelijke normen die omwonenden moeten beschermen, maar dit betekent niet dat er nooit overlast is. Om overlast te beperken en de impact op het landschap zo klein mogelijk te houden, is het belangrijk om locaties voor windmolens zorgvuldig te kiezen.

Wat is het effect van windmolens op omwonenden?

Effect windmolens op vogels en natuur

Windmolens zijn noodzakelijk in de strijd tegen klimaatopwarming. Tegelijkertijd kunnen vogels, vleermuizen en vliegende insecten gewond raken of sterven door een aanvaring met rotorbladen of mast. Sommige soorten mijden de omgeving van windmolens, waardoor hun leefgebied kleiner wordt of energieverlies optreedt door langere omvliegroutes. Aanvankelijk werd dat niet als een groot probleem gezien. Met de sterke groei van het aantal windmolens zijn de gevolgen echter niet meer te verwaarlozen en verdienen deze serieus aandacht.

Wat voor effect hebben windmolens op vogels en natuur?