Feestelijke opening ommetje Nieuwe Warande

september 8, 2016

Feestelijke opening ommetje Nieuwe Warande

poel-rugdijk-oost-2016-andrea-dekkers-075Op zondag 11 september om 11.00 uur wordt bij de poel Rugdijk aan de Quirijnstokstraat in Tilburg het opgewaardeerde ommetje Nieuwe Warande feestelijk geopend door wethouder Mario Jacobs. Het aantrekkelijker maken van het ommetje is een project van de Brabantse Milieufederatie in samenwerking met de gemeente Tilburg en een groot aantal lokale groepen uit het gebied.

Wethouder Mario Jacobs opent het ommetje samen met mensen van Zorgboerderij Rugdijk, die een prachtig bijenhotel hebben gemaakt voor bij het ommetje. Vervolgens komt bijendeskundige Theo Peeters iets vertellen over wilde bijen. Daarna is er de mogelijkheid om een gedeelte van het ommetje te lopen onder leiding van een IVN-gids. Ondertussen maakt houtkunstenaar Tomas Weijenberg een rustpunt voor langs de route uit een mooie eikenhouten stam, gedoneerd door Jan van Rijsewijk.

Voor kinderen organiseert IVN Tilburg een speciale activiteit: waterbeestjes zoeken in de poel. De deelnemers krijgen bovendien een mooie ‘tattoo’ van kikkerpootjes.

De opwaardering van het ommetje Nieuwe Warande bestaat uit:

• een rustpunt bij de nieuwe poel Rugdijk (wordt tijdens de opening gemaakt door houtkunstenaar Tomas Weijenberg van Tommy Carving);
  • een bijenhotel gemaakt door Zorgboerderij Rugdijk (onderdeel van Amarant);
  • een extra routemarkering voor het ommetje, waarop staat aangegeven waar honden welkom zijn en waar niet;
  • een bruggetje om bij de poel te komen;
  • een infobord bij de poel waarop staat wat er te zien is en waar de andere poelen in het gebied liggen;
  • een aangepaste routefolder die ook digitaal beschikbaar is.

Om het onderhoud van het ommetje ook in de toekomst veilig te stellen, wordt een stichting opgericht door mensen die betrokken zijn geweest bij het opwaarderen van het ommetje.  Zij gaan door met het verbeteren van het ommetje en hebben hiervoor al mooie ideeën, waaronder het actief betrekken van basisscholen bij de poelen met een doe- en leerproject.
Voor meer informatie en ideeën kunt u mailen naar Stichting Nieuwe Warande t.a.v. Andrea Dekkers: stichtingnieuwewarande@gmail.com.

Over het project
Het ommetje Nieuwe Warande is één van de acht ommetjes in Brabant die worden opgewaardeerd door de Brabantse Milieufederatie. Het is een ommetje dat in 2013 is aangelegd in het groene gebied tussen Tilburg-Noord, Berkel-Enschot en Udenhout. Voor het opwaarderen van het ommetje Nieuwe Warande is samengewerkt met de gemeente Tilburg, Brabants Landschap, IVN Tilburg, Dorpsraad Berkel-Enschot, Dorpsraad Udenhout, Heemkundekring De Kleine Meijerij, Het Groeilokaal,  Vincentiusvereniging Udenhout, Werkgroep WWV Noordraad, Zorgboerderij Ons Erf, Zorgboerderij Rugdijk, ZLTO en vele buurtbewoners.