In duurzame herinnering | Frans Swinkels (1957-2020)

Nieuws | Thema:

december 29, 2020

In duurzame herinnering

Hij wilde ons nog zoveel leren, maar die tijd bleek veel te kort

We zijn verslagen en verdrietig door het overlijden van onze collega Frans Swinkels (1957-2020).

Wij verliezen in Frans een zeer deskundige, enthousiaste en gedreven collega. Sinds 1999 werkte hij bij de Brabantse Milieufederatie (BMF). In die tijd heeft Frans zijn enorme schat aan kennis en zijn netwerk gedeeld en verder vergroot, binnen Brabant en ook daarbuiten. Frans legde gemakkelijk contact, met burger, boer, ambtenaar en bestuurder. Hij wist anderen te inspireren door de bevlogen manier waarop hij sprak over zijn liefde voor natuur en landschap in Brabant. Met geduld en doorzettingsvermogen heeft Frans veel bereikt voor de natuur en het milieu in onze provincie.

‘Een duurzamere maatschappij met een goed functionerende natuur is een randvoorwaarde voor het functioneren van onze maatschappij.’ Dat was Frans zijn drijfveer en dat klonk door in de manier waarop hij te werk ging. Bij de BMF hield Frans zich vooral bezig met vraagstukken rondom ecologie, geologie en hydrologie. Maar eigenlijk kon je met alle vragen rondom natuur en milieu bij Frans terecht. En iedereen kon bij hem terecht; vrijwilligers uit aangesloten organisaties, bezorgde Brabanders, ambtenaren, politici, collega’s van andere natuurbeschermingsorganisaties en natuurlijk wij, zijn directe collega’s. Frans was altijd bereid om mensen te adviseren en verder te helpen. Hij legde verbindingen tussen mensen en oplossingen.

Frans zorgde er ook voor dat veel informatie bewaard bleef, in de omvangrijke bibliotheek en later ook in het digitale archief van de BMF. Dankzij die inspanning kunnen we nog jaren van zijn kennis profiteren.

We gaan Frans missen; zijn schat aan kennis, zijn mooie verhalen, zijn persoonlijke betrokkenheid en zijn gulle lach.

We wensen Truus en familieleden veel sterkte toe.

Collega’s en oud-collega’s
Algemeen Bestuur
Brabantse Milieufederatie

Condoleanceberichten kunnen worden gestuurd naar het kantoor van de Brabantse Milieufederatie: Spoorlaan 434, 5038 CH in Tilburg.