Gerard van Maasakkers ambassadeur Nacht van de Nacht

augustus 31, 2016

Gerard van Maasakkers ambassadeur Nacht van de Nacht

20120202082842

Brabantse zanger stoort zich aan lichtvervuiling

Gerard van Maasakkers is dit jaar ambassadeur van de Nacht van de Nacht op 29 oktober. De Brabantse zanger uit Nuenen, bekend van nummers als Hier heur ik thuis en Hee gaode mee, verbindt zijn naam aan de Nacht van de Nacht omdat de nachtelijke lichtvervuiling hem stoort. ‘De Nacht van de Nacht is een prima initiatief om mensen bewust te maken van energieverspilling en de schoonheid van een donkere nacht,’ aldus Van Maasakkers.

In de campagne van de twaalf Natuur en Milieufederaties worden bedrijven en gemeenten opgeroepen spaarzamer en slimmer met verlichting om te gaan. Tijdens de Nacht van de Nacht, die dit jaar op 29 oktober valt, doven bedrijven en gemeenten reclameverlichting en aanlichting van gebouwen en worden honderden evenementen in het duister georganiseerd. Afgelopen jaar bezochten 40.000 mensen meer dan 350 nachtelijke evenementen om te genieten van de duisternis.

Nederlanders storen zich massaal aan lichtvervuiling
Net als Gerard van Maasakkers storen veel Nederlanders zich aan lichtvervuiling, zo blijkt uit een peiling die is uitgevoerd in opdracht van de Natuur en Milieufederaties. Maar liefst 8 op de 10 Nederlanders wenst dat reclameverlichting en aanlichting van kantoren ’s nachts uitgaat. Ook is er ruim draagvlak voor het verantwoord dimmen van nachtelijke verlichting op straat en in het verkeer. Deze verlichting kan vaak veel minder sterk of diffuus, zonder daarbij de (sociale) veiligheid te bedreigen.

Nederland is overmatig verlicht
Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Vanuit de ruimte gezien licht Europa enorm op en binnen Europa zijn België en Nederland het meest verlicht. Door spaarzamer en slimmer te verlichten kan veel geld en energie bespaard worden. Veel reclameverlichting blijft de hele nacht branden en parkeerplaatsen en wegen hoeven niet de hele nacht verlicht te worden als er nauwelijks iemand gebruik van maakt. Ook heeft voldoende duisternis een positief effect op de gezondheid en het afweersysteem van mens en dier. Sinds de komst van elektrisch licht zijn mensen gemiddeld anderhalf uur korter gaan slapen. Melatonine, een hormoon dat in het donker wordt aangemaakt versterkt ons afweersysteem en heeft een remmend effect op het ontstaan van kanker.

Doe mee met de Nacht van de Nacht!
De Brabantse Milieufederatie roept bedrijven en gemeenten in Brabant op om ook dit jaar weer mee te doen met de campagne en massaal de lichten te doven. Nu al hebben 35 bedrijven en gemeenten zich aangemeld op de website, waaronder Achmea en Interpolis in Tilburg, de gemeenten Gemert-Bakel en Vught en Leolux in Son en Breugel. Bedrijven en gemeenten kunnen zich aanmelden via www.nachtvandenacht.nl/licht-uit-bij. Ook staan alweer vele activiteiten op 29 oktober op de website van de Nacht van de Nacht, waaronder een rondvaart door de Biesbosch, verschillende nachtelijke wandelingen en een bezoek aan een sterrenwacht. Bekijk alle activiteiten op www.nachtvandenacht.nl/activiteiten.