Groene start-ups maken kans op 500.000 euro

maart 25, 2015

Groene start-ups maken kans op 500.000 euro

Negende editie Postcode Lottery Green Challenge van start

Groene start-ups uit de hele wereld kunnen vanaf vandaag hun veelbelovende ondernemersplan inzenden voor de Postcode Lottery Green Challenge, de grootste jaarlijkse internationale wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie. De winnaar ontvangt 500.000 euro om zijn product of dienst verder te ontwikkelen. Daarnaast reikt de organisatie een runner-up prijs van 200.000 euro uit. Kandidaten kunnen hun ondernemersplan tot en met 1 juni inzenden via www.greenchallenge.info. De winnaar wordt op 10 september gekozen tijdens de finale in Amsterdam.

Vanuit de missie bij te dragen aan een groenere wereld organiseert de Nationale Postcode Loterij in 2015 voor de negende keer de Postcode Lottery Green Challenge.

Marieke van Schaik, managing director Nationale Postcode Loterij: “De Postcode Lottery Green Challenge geeft de meest innovatieve en veelbelovende groene start-ups de kans om met hun product of dienst het verschil te maken en zich in te zetten voor een groenere wereld. De wedstrijd is een succesvol platform voor startende ondernemers die willen bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. Ik kijk vol verwachting uit naar de nieuwe inzendingen.”
Veelbelovende winnaars

Vorig jaar sleepte de Britse Arthur Kay de hoofdprijs van 500.000 euro in de wacht met zijn bedrijf Bio-bean dat biobrandstoffen uit koffiedik wint. Deze biobrandstoffen zijn te gebruiken voor de energievoorziening van gebouwen en transportsystemen.npl_gc2014_110914-002_p

De Amerikaanse Ginger Dosier won in 2013 de wedstrijd met BioMason. Met een revolutionair productieproces voor bakstenen biedt haar bedrijf een duurzaam alternatief voor het bestaande, vervuilende proces dat wereldwijd voor hoge CO2-uitstoot zorgt.

Selectieproces

Producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen en binnen twee jaar op de markt te brengen zijn, maken kans om te winnen. Kandidaten kunnen tot en met 1 juni hun uitgebreide ondernemersplan inzenden via www.greenchallenge.info. In juli maakt de organisatie de 25 genomineerden bekend. In augustus wordt duidelijk welke vijf veelbelovende inzendingen doorgaan naar de finale. Tijdens de finale op 10 september in Amsterdam pitchen deze vijf finalisten hun plan aan de internationale jury, publiek en de pers. Dan vindt de ontknoping plaats en wint één van hen de hoofprijs van 500.000 euro. Eén of twee andere finalisten krijgen de runner-up prijs van 200.000 euro. Deze veelbelovende groene entrepreneurs krijgen vervolgens ook hulp bij het op de markt brengen van hun product of dienst.