Grondwater | BMF en BL kritisch op uitbreiding grondwateronttrekking nabij Regte Heide

Nieuws | Thema: Water & Klimaat

augustus 13, 2020

BMF en BL kritisch op vergroten grondwateronttrekking nabij Regte Heide

De Regte Heide is een waardevol Natura 2000-gebied in Brabant. Foto: Saxifraga-Willem van Kruijsbergen

De Brabantse Milieufederatie en Brabants Landschap zijn bezorgd over uitbreidingsplannen van Brabant Water voor het oppompen van extra grondwater nabij Natura 2000-gebied de Regte Heide. De natuurorganisaties doen concrete suggesties om onherstelbare schade aan de natuur te voorkomen.

Vanwege dalende grondwaterstanden is verdroging steeds vaker een probleem voor planten- en dierensoorten die afhankelijk zijn van water. Daarom zijn de Brabantse Milieufederatie en Brabants Landschap altijd kritisch op ontwikkelingen die een mogelijk negatief effect hebben op ons waardevolle grondwater, zoals de nieuwe plannen van Brabant Water. De extreme weersomstandigheden van de laatste jaren versterken deze zorgen.

Vergunning Brabant Water

Brabant Water heeft nu plannen ingediend bij de provincie Noord-Brabant om meer grondwater op te pompen in het waterwingebied Gilzerbaan in de buurt van het waardevolle Natura 2000-gebied de Regte Heide. Het drinkwaterbedrijf wil de onttrekkingshoeveelheid verhogen van 14,7 miljoen m3 per jaar naar 18 miljoen m3 per jaar, een productiestijging van meer dan 20 procent.

Brabants Landschap heeft mede namens de Brabantse Milieufederatie gereageerd op de plannen.

DOWNLOAD ZIENSWIJZE

Profiel Misha Mouwen

Misha Mouwen

Water & Klimaat en adjunct-directeur