Grootse ecotuindag in Rucphen

mei 13, 2015

Grootse ecotuindag in Rucphen

Velt, de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren, organiseert elk jaar begin juni haar Velt-ecotuindagen. Dit jaar worden op zondag 7 juni in de ecotuin van de familie Tak in Rucphen extra activiteiten georganiseerd, met onder andere een kippenexpert, een siertuindokter, een moestuinadviseur en een workshop ‘zaadbommetjes maken’. Met deze dag willen Velt en de Brabantse Milieufederatie mensen warm maken om in West Brabant Velt-afdelingen op te richten.

Velt en de Brabantse Milieufederatie werken sinds kort samen om ecologisch tuinieren te promoten. Naast de aanleg van een drietal samentuinen in Brabant worden dit jaar ook docenten opgeleid en een nieuwe ecologische tuincursus ontwikkeld. Beide organisaties werken ook samen om de Velt-aanpak bekend te maken, onder andere door extra activiteiten te organiseren zoals bij de familie Tak.

Velt organiseert de Velt-ecotuindagen al ruim 20 jaar in België en sinds 2012 ook in Nederland. Dit jaar doen zo’n 170 tuinen mee, waarvan een 60-tal in Nederland. Ook de familie Tak in Rucphen stelt haar tuin open, met een rondleiding op het 2 hectare grote terrein. Onderweg staan er informatie- en eetstandjes met pannenkoeken en de ‘ecosmos’, een broodje belegd met heerlijke groentenmengsels. Er is ook een gezellig terras ingericht voor koffie, thee en andere dranken.

Velt en de BMF assisteren de familie Tak om deze ecotuindag extra aantrekkelijk te maken, met een workshop zaadbommetjes maken, advies van een siertuindokter en een kippenexpert. Verder is er een Velt-moestuinlesgever die allerhande tips geeft en vragen beantwoordt.

Vanaf de tuin van de familie Tak is ook De Heimolen bereikbaar, die op deze dag speciaal is geopend voor bezoek en bezichtiging.

Locatie: familie Tak, Heimolendreef 15, 4715 TC in Rucphen. De tuin is open vanaf 10 uur ‘s morgens tot 17.00 uur ‘s middags. Toegang is gratis.