Heilige eik in Goirle wordt gekapt

november 16, 2016

Heilige eik in Goirle wordt gekapt

heilige-eik-goirleDe Raad van State heeft vandaag uitspraak gedaan in het hoger beroep van de Brabantse Milieufederatie tegen de gemeente Goirle over de kap van een minstens 150-jarige eik aan de Turnhoutsebaan in Goirle. De rechter heeft besloten dat de gemeente in haar recht staat om de eik te kappen, omdat die een gevaar zou vormen voor de verkeersveiligheid.

De Brabantse Milieufederatie is teleurgesteld over de uitspraak en zet vraagtekens bij de noodzaak om de eik te kappen. Hetty Gerringa, beleidsmedewerker bij de BMF: ‘De gemeente heeft naar onze mening onvoldoende rekening gehouden met alternatieven, zoals het verlagen van de maximumsnelheid.’

Toch heeft de uitspraak ook iets positiefs opgeleverd. De gemeente Goirle was namelijk van mening dat voor de kap van de boom geen vergunning nodig was, omdat de boom in een rij van 20 bomen staat. In dat geval is de Boswet van toepassing en geldt alleen een meldingsplicht. De Raad van State oordeelt nu dat daar in dit geval geen sprake van kan zijn: de eik onderscheidt zich duidelijk van de andere bomen en valt buiten de rij. Daarmee blijven dit soort waardevolle bomen beschermd via de Algemene Plaatselijke Verordening en blijft bezwaar en beroep tegen een kapvergunning mogelijk.