Help mee aan een omschakeling naar sportveldbeheer zonder chemische bestrijdingsmiddelen

oktober 13, 2016

Sportkoepel NOC*NSF en de Natuur- en Milieufederaties ontwikkelden samen het ‘Plan van Aanpak Chemievrij Beheer Sportvelden’. De inzet van het plan is om voor 2020 alle sportvelden te beheren zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Goed voor ons milieu, maar vooral goed voor de gezondheid van alle sporters. Het is ook het jaar dat een wettelijk verbod in Nederland ingaat.  Met verschillende proefprojecten doen we in de aanloop hier naar toe waardevolle  praktijk ervaring op met verschillende alternatieven en zorgen daarmee voor een snellere en gemakkelijkere  omschakeling naar beheren zonder chemische bestrijdingsmiddelen.

Bij het beheer van onze sportvelden zijn zeer veel verschillende partijen betrokken, van gemeenten tot sportverenigingen, van aannemers tot vrijwilligers. Daarom is er ook niet één ‘recept’ voor de transitie naar chemievrij beheer. In het plan van aanpak wordt rekening gehouden met die diversiteit in de beheerpraktijk. Per provincie worden drie pilotprojecten geselecteerd, die gedurende drie jaar intensief gevolgd en begeleid worden. Deze  pilotprojecten vormen de ‘kennisbank’ voor de uitrol van chemievrij beheer naar de rest van de provincie, door actieve uitwisseling van kennis en ‘best-practices’. Daarnaast worden de resultaten tussen de diverse provincies regelmatig gedeeld en direct gebruikt in andere proefprojecten.  Het is een reeds beproefde en praktische aanpak, die binnen het project ‘Schoon Water voor Brabant’ zijn werking heeft bewezen.

Word ook partner
Help mee dit plan tot een succes te maken en word ook partner! Als partner in het project hebt u de kans om hiermee van dichtbij ervaring op te doen. U kunt hiermee dus een echte bijdrage leveren aan de ontwikkeling van chemievrij beheer van sportvelden. U vervult een voortrekkersrol en kunt succesvolle resultaten onder de aandacht brengen van belangrijke partijen.

Belangstelling of vragen over het partnerschap?
Neem contact op  met één van onze projectleiders: Vanessa Mommers (06-12614608) of John Vermeer (06-12579879)van de Brabantse Milieufederatie.