Input nieuw regeerakkoord: btw-verlaging AGF, accijns op frisdrank en vlees

juni 3, 2021

Maak gezond eten goedkoper en minder gezond voedsel duurder

Input nieuw regeerakkoord: btw-verlaging AGF, accijns op frisdrank en vlees

Honderden organisaties roepen de formerende partijen op te kiezen voor gezonde voeding. In een brief aan informateur Mariëtte Hamer vragen de organisaties om een heffing op vlees en frisdank, een btw-verlaging op groenten en fruit en een subsidie voor gezonde lunches op te nemen in het regeerakkoord.

Gezonde voeding moet goedkoper worden en ongezonde, onduurzame voeding juist duurder door prijsprikkels en wetgeving voor onder andere reclame. Daarvoor pleiten 18 (koepel)organisaties waaronder Federatie voor Gezondheid, MVO Nederland, Glastuinbouw Nederland, Topsector Life Sciences and Health, Topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, initiatiefnemer TAPP Coalitie, een groep bedrijven, boeren en een aantal ngo’s, zoals de Natuur en Milieufederaties.

Brief aan informateur

De brief sluit aan op eerdere brieven aan de informateur die het belang onderstrepen van preventief beleid voor gezonde voeding (SGF Gezonde Generatie, Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie, Zorgsector, Agenda voor de Zorg), en andere oproepen voor fiscale maatregelen voor voedsel met een negatieve gezondheids-impact zoals vlees (eiwitbrief van Transitie Coalitie Voedsel). De ondertekenaars stellen dat voor een substantiële gedragsverandering bij frisdranken en vlees een prijsverhoging van zeker 20% nodig is en dat daarom een btw verhoging van 9 naar 21% een onvoldoende prikkel is en een verbruiksbelasting een beter alternatief is. Uit enquêtes blijkt dat 63% van Nederland voorstander is van een zo’n hogere, eerlijke vleesprijs als tegelijk groenten, fruit en vleesvervangers goedkoper worden.

“De huidige prijsprikkels maken dat we niet volgens de Schijf van Vijf eten”, zo valt te lezen in de brief. “We eten in Nederland ten opzichte van de richtlijnen twee keer te weinig groenten en fruit en zeker vijftig procent te veel suiker en vlees. Zo worden we steeds ongezonder en stijgen zorgkosten te hard (onder andere hart- en vaatziekten, diabetes 2, darmkanker). Daarom het pleidooi om gezond en duurzaam voedsel zoals groenten, fruit en vleesvervangers, goedkoper te maken via subsidies en btw-verlaging naar 5%. Ongezond voedsel en voedsel met een hoge milieu footprint worden zo duurder: allereerst bijvoorbeeld suikerhoudende dranken en vlees. Er komt dan wel een compensatie voor lage inkomens en boeren.”

DOWNLOAD BRIEF