Ja/Ja-sticker gaat papierverspilling tegen in Brabant

Nieuws | Thema: Circulaire economie

oktober 17, 2019

Ja/Ja-sticker gaat papierverspilling tegen in Brabant

Tilburg komt waarschijnlijk als een van de eerste Brabantse gemeenten met de ja/ja-sticker. Dit is een eenvoudige en effectieve manier om papierverspilling tegen te gaan. Zonder deze sticker mag er geen reclamefolder in je brievenbus worden gestopt.

De Brabantse Milieufederatie steunt het initiatief van de ja/ja-sticker. Het is het tegenovergestelde van de nee/nee-sticker op brievenbussen. In plaats van een systeem waarin bewoners aangeven dat ze géén reclame en ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen, moeten bewoners zelf bewust aangeven deze wél te willen ontvangen.

Tilburg wil het systeem vanaf begin volgend jaar invoeren en hopelijk volgen snel andere Brabantse gemeenten. Zo ondersteunt de BMF het verzoek van Natuur en Milieuvereniging Markkant Breda om ook in Breda de ja/ja-sticker in te voeren. Volgens de lokale natuur en milieuvereniging is het een eenvoudige, kosteloze en positieve manier om als inwoners bij te dragen aan een duurzame samenleving.

De vereniging pleit voor het stap voor stap invoeren van het digitaal aanbieden van de huis-aan-huisbladen. Het verzoek in Breda is medeondertekend door de West-Brabantse Vogelwerkgroep, het Imkerverband De Baronie en de BMF.

33 kilo papier

Je bespaart jaarlijks zo’n 33 kilo papier, per huishouden, als je geen reclamedrukwerk meer ontvangt. Daarnaast voorkomt het ook (zwerf)afval. Op deze manier wordt het milieu dus dubbel bespaard. Geen ja/ja-sticker op de brievenbus betekent geen folders; adverteerders die toch folders door de bus doen riskeren een boete.

Amsterdam is momenteel nog de enige gemeente met een ja/ja-stickersysteem. Daar is het aantal adressen dat ongeadresseerd drukwerk ontvangt sinds de nieuwe maatregel gedaald van 210 duizend stuks naar 80 duizend stuks. De reclamebranche heeft eerder geprobeerd om de ja/ja-sticker onwettig te verklaren, maar heeft deze verloren bij het gerechtshof in Amsterdam.

Tags: