Kernenergie geen oplossing voor de korte termijn

Nieuws | Thema: Duurzame energie

maart 26, 2021

Kernenergie geen oplossing voor de korte termijn, blijkt opnieuw uit onderzoek

BMF-directeur Femke Dingemans reageerde kort op het onderzoeksrapport in het NOS Achtuurjournaal van donderdag 25 maart 2021.

Kernenergie is geen oplossing voor de korte termijn. Dat blijkt opnieuw uit onderzoek dat de provincie Brabant heeft laten doen. “Het onderzoek is een steun in de rug voor alle organisaties die zich al jaren kritisch uitlaten over kernenergie,” zegt BMF-directeur Femke Dingemans.

UPDATE | In Brabant is er een petitie gestart tegen kernenergie in onze provincie. Teken nu de petitie ‘Geen kernenergie in Brabant’

DProvincie Noord-Brabant heeft instituut TNO en NRG onderzoek laten doen naar de vraag of kernenergie een rol kan spelen in Brabant. De belangrijke conclusies die de BMF trekt uit het onderzoek, zijn:

• De Provincie Noord-Brabant erkent dat energie uit zon- en wind, inclusief de kosten voor het netwerk en opslag, goedkoper is dan van een energiesysteem met kernenergie.
  • Het is uitgesloten dat door elektriciteit uit een nieuw te bouwen kerncentrale een bijdrage geleverd kan worden aan de Brabantse energiedoelen voor 2030.
  • In Brabant is de ruimte schaars. Bij wind- en zonne-energie is vaak meervoudig ruimtegebruik mogelijk (bijvoorbeeld landbouw bij windenergie en gebouwintegratie bij zonne-energie), maar dat is niet het geval bij een kerncentrale.

Geen reële oplossing

“Het onderzoek is een steun in de rug voor alle organisaties die zich al jaren kritisch uitlaten over kernenergie,” zegt BMF-directeur Femke Dingemans. “Het toont aan dat het uitgesloten is dat een kerncentrale een bijdrage kan leveren aan de Brabantse energiedoelen voor 2030, zo blijkt uit het onderzoek. We willen in 2030 55% minder CO2-uitstoot bereiken, dat gaat met kernenergie niet lukken.”

Wat de BMF betreft moet er vooral worden ingezet op beschikbare en bewezen technieken, zoals zon- en windenergie. Daarnaast is kernenergie een vervuilende energiebron zolang er gevaarlijk afval vrijkomt. Femke Dingemans: “Dat probleem moeten we ook nog oplossen, voor we überhaupt kernenergie als duurzame energiebron kunnen gaan inzetten. Anders zadelen we generaties na ons op met ons afval.”

Geen ruimte voor kerncentrale

Er is in Brabant een strijd gaande om de schaarse ruimte. Er is ruimte nodig voor de ontwikkeling van nieuwe natuur, om water vast te houden, voor extensivering van de landbouw en voor grootschalige opwek van duurzame energie. Bij kernenergie is het niet mogelijk om functies te combineren. Een kerncentrale moet op een afgeschermde en goed beveiligde locatie komen en de buurt van voldoende (zee)water. Bij zon- en windparken is het wel mogelijk om de opwek van energie te combineren met andere functies, zoals gebeurt bij het project Energietuinen van de Natuur en Milieufederaties.

Geen kortetermijnoplossing

In 2018 was een meerderheid in Provinciale Staten nog tegen een kerncentrale in Brabant. De huidige coalitie is voorstander van kernenergie. Misschien is een volgend bestuur weer tegen.

“Willen we de klimaatopwarming afremmen? Dan moeten we nu actie ondernemen, de terugkerende discussie over kernenergie helpt ons geen stap verder. Wachten op een kerncentrale en niet inzetten op zon en wind betekent dus in feite veel te lang niets doen en daarmee gaan we de klimaatdoelen zeker niet halen”, zegt Femke Dingemans.