Klankbordgroep steekt handen uit de mouwen in Helvoirt

Nieuws | Thema: Voedselbossen

november 23, 2019

Klankbordgroep steekt handen uit de mouwen in Helvoirt

Wat nu nog lijkt op een verwilderd stuk land, moet over een aantal jaar een mooi voedselrijk bos worden. Drie hectaren grond in Helvoirt wordt gebruikt om een voedselbos aan te leggen. Op 4 november 2019 stak de klankbordgroep van het koepelplan de handen uit de mouwen om de eerste bomen te planten in Het Loonse Bos.

Met regenjassen aan en paraplus opengeklapt scheppen de klankbordgroepsleden het harde zand uit de grond. Na twee jaar bezig te zijn geweest met voorbereidend werk kan het planten nu echt beginnen. Deze zomer werden op deze plek nog groene asperges geoogst, nu maakt de grond deel uit van een opkomende trend: een voedselbos planten.

John Vermeer, projectleider van het Koepelplan, opent deze feestelijke middag. John geeft een korte uitleg over het voorafgaande proces terwijl er broodjes met hummus worden gegeten. Even later worden in de stromende regen meidoorns, sleedoorns, rode en gele kornoeljen, Italiaanse elzen en veldbomen geplant.

De struiken dienen als windschermen voor de kwetsbaardere bomen en gewassen die later geplant zullen worden. Ze worden aan de randen van het bos geplaatst en een rij dwars in het midden. Over een paar jaar groeien hier als het goed is tussen de 100 en 150 verschillende eetbare fruit-, kruiden-, noten- en bladsoorten.

Voedselbos-boer

V.l.n.r: Rob van Roosmalen (HAS Den Bosch), Jesper Bekkers (BMF), René Klerks (DHZ Provincie), Pim de Boer (exploiteert dit voedselbos), John Vermeer (projectleider) (niet op de foto: Ineke Barten namens waterschap De Dommel en Aa en Maas.)

Pim de Boer is de jonge ondernemer die kansen ziet in dit project. Met zijn studie bosbeheer aan Van Hall Laarenstein heeft hij het ontwerp gemaakt voor het Loonse Bos, daarbij heeft Wouter van Eck hem gecoacht. Hij zal het voedselbos bijhouden en zorgen voor de uiteindelijke productie.

Het voedselbos is door Pim in twee delen opgesplitst. Twee derde wordt in rijen ingeplant. Hiertussen komen brede paden om in de toekomst met een karretje de oogst te kunnen plukken. De andere kant dient als educatie. “Deze kant wordt wat wilder met een hoge biodiversiteit. Ik wil kijken of we een volwaardig voedingspakket kunnen aanbieden in dit gedeelte”, licht Pim toe. Nu is het afwachten. In de komende jaren moet dit stukje land zich ontwikkelen tot een volwaardig voedselbos.

Koepelplan

Het Koepelplan voedselbossen is een maatschappelijk initiatief van Stichting Agroforestry Zuid Nederland, de Brabantse Milieufederatie en verschillende Brabantse organisaties en overheden. Het driejarig programma wordt financieel mogelijk gemaakt door het Deltaplan Hoge Zandgronden, de Provincie Noord-Brabant, Landbouw Innovatie Noord-Brabant, Waterschap De Dommel, Waterschap Aa en Maas en Stichting Voedselbosbouw Nederland.

Tags: