Mijn relatie met water

november 23, 2016

Mijn relatie met water

Laatst had ik een discussie met mijn broer over water. Volgens mijn broer is water een onuitputtelijke bron. Zijn argument: de aarde bestaat altijd uit 70% water, er zal dus altijd water beschikbaar zijn om te drinken en te gebruiken. Hier was ik het niet mee eens. Mijn broer had er niet bij stilgestaan dat er ook bronnen zijn die wel opraken zoals energie, olie en gas. En dat je toch echt als je water wil gebruiken om te drinken of om te douchen je ook één van deze bronnen gebruikt. Want het drinkwater moet worden gezuiverd en als je wil douchen heb je toch liever dat het water lekker warm is.

Sinds ik stage loop bij de Brabantse Milieufederatie is mijn interesse in duurzaamheid alleen maar gegroeid. Ik vond het dan ook superleuk om te horen dat er een projectgroep actief is in Tilburg die zich bezighoudt met water. Het terugbrengen van water in de tuin is een vorm van duurzaam gebruik van water. Het kan dus wel degelijk anders. Verspil geen water maar hergebruik regenwater, voordat het naar het riool gaat, in je eigen tuin. Zo voorkom je dus bijvoorbeeld onnodig energieverbruik.

waterton-van-julietIk vind het belangrijk om rekening te houden met het milieu. Omdat besparen op water relatief gemakkelijk is, zie ik graag dat iedereen het doet. Daarom zet ik mij in voor de projectgroep Watertuinen Tilburg. Ik vind het leuk om mensen te overtuigen om duurzamer te leven. Het is vaak makkelijker dan je denkt, en het kan een groot verschil maken. Zo hebben mijn ouders nu twee regentonnen in de tuin, dit is voor hun een eerste stap naar een watervriendelijke tuin. En voor mij weer een kleine overwinning!

Juliet Nicolai
Stagiaire bij de Brabantse Milieufederatie