Nacht van de Nacht 2015

juli 6, 2015

Nacht van de Nacht 2015

Cabaretier Vincent Bijlo, dichter Ingmar Heytze en wetenschapsjournalist Govert Schilling zetten zich in als ambassadeur voor de Nacht van de Nacht campagne van 2015. De Brabantse Milieufederatie organiseert samen met de 11 andere federaties in het land de campagne dit jaar voor de elfde keer. Tijdens de Nacht van de Nacht op 24 oktober doven honderden bedrijven en gemeenten de reclameverlichting en aanlichting van gebouwen. Ook worden er in heel Nederland honderden evenementen in het donker georganiseerd worden. Van wandelingen, kanotochten tot fotoworkshops of dineren in het donker.

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Door spaarzamer en slimmer te verlichten kan veel geld en energie bespaard worden. Ook heeft voldoende duisternis een positief effect op de gezondheid en afweersysteem van mens en dier. Sinds de komst van elektrisch licht zijn mensen gemiddeld 1,5 uur korter gaan slapen.

De Natuur en Milieufederaties hebben afgelopen week een oproep uitgedaan aan bedrijven en gemeenten om mee te doen met de campagne en massaal de lichten te doven. Zo hebben onder andere Siemens en Achmea zich al aangemeld op de website en toegezegd verlichting en aanlichting te doven tijdens de Nacht van de Nacht. Bedrijven kunnen zich aanmelden op http://www.nachtvandenacht.nl/licht-uit-bij/

Ook in Brabant staan al een aantal activiteiten gepland waar je aan deel kunt nemen tijdens de Nacht van de Nacht. Zo kun je bijvoorbeeld:
– Speuren naar nachtdieren in Bergeijk;
– Deelnemen aan een publiekswandeling in Boxtel;
– Een publiekslezing bijwonen over lichthinder en de sterrenhemel in Vinkel;
– Dineren bij kaarslicht in Veghel;
– Het heelal bewonderen door een grote telescoop in Uden;
– Deelnemen aan verschillende nachtelijke activiteiten bij BillyBird Park Hemelrijk in Volkel.

Meer informatie over de Nacht van de Nacht kun je vinden op de officiële Nacht van de Nacht website en facebook pagina.

Tags: