Nacht van de Nacht 2016

juni 23, 2016

Nacht van de Nacht 2016

Afgelopen jaar was de Nacht van de Nacht een groot succes. Door heel Nederland werden er maar liefst 350 evenementen georganiseerd in het duister waar meer dan 40.000 mensen van hebben genoten. Meer dan 300 organisaties werkten mee aan de Nacht van de Nacht: sterrenwachten, natuurorganisaties en diverse andere initiatiefnemers. Ook doofden 155 gemeenten en bedrijven de aanlichting van gebouwen tijdens de Nacht van de Nacht.

Doet uw organisatie dit jaar ook weer mee?

Waar is het nog donker?
Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld en wordt elk jaar één tot drie procent lichter. Echte duisternis is er bijna niet meer te vinden. Hierdoor wordt het zien van een sterrenhemel steeds moeilijker en raakt het ritme van (nacht-) dieren en mensen onnodig verstoord. Veel aanlichting van gebouwen, reclameverlichting langs wegen en wegverlichting brandt de hele nacht door terwijl er nauwelijks iemand langs komt. Dat kan vaak minder en slimmer! Met nieuwe technieken kun je wegverlichting dimmen of juist aanzetten als er een fietser of auto langs komt. Met nieuwe technologie kunnen gemeenten en bedrijven veel energie en geld besparen en kan lichthinder worden voorkomen. Met de organisatie van de Nacht van de Nacht willen de Natuur en Milieufederaties aandacht vragen voor onnodige lichthinder en energieverspilling tegengaan. Ook de Brabantse Milieufederatie (BMF) zet zich hier actief voor in.

Doe mee
Op de Nacht van de Nacht 2015 was Brabant bijzonder goed vertegenwoordigd: met zeker 35 activiteiten in het duister, een fors aantal participerende gemeenten en aandacht van verschillende Brabantse media was er heel wat animo voor het evenement. En saai werd het nooit: wat dacht u bijvoorbeeld van de nachtelijke boottocht in de Biesbosch, het diner bij kaarslicht in Veghel en het mysterieuze ‘bomenconcert’ in Hoogerheide…

Als het even kan, doen we daar in 2016 natuurlijk graag nog een schepje bovenop. Want de 12e editie van de Nacht is in aantocht, en wel op 29 oktober! Laten we wel wezen: dat bekende Nederlanders als Vincent Bijlo en Govert Schilling ons bijstaan in onze lofzang van de duisternis is prachtig, maar wat de Nacht écht bijzonder maakt, zijn jullie nachtelijke activiteiten. Doe dus (weer) mee dit jaar!

Meld uw activiteit nu alvast hier aan op de website! We nemen geregeld de lijst met activiteiten mee in de landelijke en regionale communicatie rondom de Nacht van de Nacht. Daarnaast kunt u ook een bijdrage leveren door uw gemeente aan te sporen aandacht te besteden aan de Nacht van de Nacht en onnodige verlichting te doven tijdens de Nacht. Of, nog beter, door na te gaan hoe lichtvervuiling op structurelere wijze teruggedrongen kan worden in de gemeente.

Meer informatie?
Op onze website vindt u meer achtergrondinformatie, de evenementen op een rij en een pagina waar gemeenten en bedrijven zich kunnen aanmelden. Voor vragen of opmerkingen kunt u ook contact opnemen met Gerben de Vries van de Brabantse Milieufederatie.