Natuur- en milieuorganisaties bezorgd over actieve handel in stikstofruimte

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

april 9, 2021

Natuur- en milieuorganisaties bezorgd over actieve handel in stikstofruimte

Foto van Kris Roderburg, Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, objectnummer 523.395

De Brabantse Milieufederatie, Brabants Landschap en Natuurmonumenten zijn bezorgd over de actieve handel in stikstofruimte door de Provincie Noord-Brabant. Vanuit het oogpunt van de natuur is het zeer ongewenst en bovendien in strijd met de Europese beschermingsregels voor de natuur, schrijven de organisaties in een brief.

De natuur- en milieuorganisaties spreken hun zorg uit over het feit dat het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant onlangs resterende stikstofruimte van een door de provincie aangekochte veehouderij in Lage Mierde op de markt heeft gebracht. Ook speelde er deze week en soortgelijke kwestie in Babyloniënbroek. In plaats van stikstofruimte ten goede te laten komen aan de zwaar overbelaste natuur, wordt die ruimte te koop aangeboden voor andere ontwikkelingen.

In strijd met beschermingsregels

Een slechte zaak, vindt BMF-directeur Femke Dingemans: “Dit is misschien mogelijk naar de letter van de regeling voor extern salderen, maar vanuit het oogpunt van de natuur is het zeer ongewenst en bovendien in strijd met de Europese beschermingsregels voor de natuur (Habitatrichtlijn).”

Zolang er geen zicht is op het bereiken van de noodzakelijke stikstofreductie voor de natuur, is er überhaupt geen sprake van ‘resterende’ stikstofruimte die weer ingezet mag worden ten koste van die natuur, aldus Dingemans.

De Brabantse Milieufederatie, Brabants Landschap en Natuurmonumenten vragen het College om de verkoopprocedure voor resterende stikstof stop te zetten en deze in te zetten voor de stikstofreductie-opgave.

DOWNLOAD BRIEF