Nederlandse duurzame ondernemer wint 500.000 euro

Nederlandse duurzame ondernemer wint 500.000 euro

winnaar green challenge
Foto: Roy Beusker

Jurriaan Ruys (47), medeoprichter van de Nederlandse start up Land Life Company, is de winnaar van de Postcode Lottery Green Challenge 2015. Dit is de grootste jaarlijkse internationale wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie, georganiseerd door de Nationale Postcode Loterij. Een internationale jury onder leiding van Steve Howard, Chief Sustainability Officer van IKEA Group, bepaalde tijdens de spannende finale in Amsterdam dat Jurriaan Ruys 500.000 euro ontvangt om zijn groene ondernemersplan verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. De runner-up prijs van 200.000 euro is voor Ryan Pandya (23) van Muufri uit de Verenigde Staten.

Jurriaan Ruys overtuigde de jury met zijn technologie om op effectieve wijze natuurherstel te realiseren. Bomen halen CO2 uit de lucht. De bebossing van droge gebieden (45% van het totale landoppervlak) is een van de belangrijkste wapens in de strijd tegen klimaatverandering. Helaas is de grond van die gebieden vaak van slechte kwaliteit als gevolg van ontbossing en slecht beheer, waardoor nieuwe bomen vaak niet overleven. De biologisch afbreekbare Cocoon-incubator helpt stekjes te overleven met water en beschutting, en breekt vervolgens af tot substraat en voeding voor de bomen. Bewatering en onderhoud zijn niet nodig.

Jurriaan Ruys nam het op tegen vier andere groene start ups: Cornelis de Vet (Fleet Cleaner) uit Nederland, Stacy Flynn (Evrnu) en Ryan Pandya (Muufri) uit de Verenigde Staten en Rodrigo Garcia González (Ooho!) uit het Verenigd Koninkrijk.

Jurriaan Ruys: “Geweldig dat wij tot winnaar zijn bekroond. Dankzij het prijzengeld kunnen wij nu grootschalige demonstratieprojecten realiseren in Mexico, Spanje en Californië. Met deze demonstratieprojecten laten wij zien hoe op effectieve wijze natuurherstel kan worden gerealiseerd en willen wij wereldleiders inspireren ons voorbeeld op grote schaal te volgen.”

Runner-up prijs voor diervrije melk
Ryan Pandya van Muufri is door de jury beloond met de runner-up prijs van 200.000 euro. Muufri maakt melk zonder koeien. Het bedrijf heeft de proteïnen, vetten, vitaminen en mineralen in melk geïdentificeerd en ontwikkelt een mengproces dat als vervanging zou kunnen dienen voor intensieve veehouderij. Uit een voorlopige lifecycle-analyse blijkt dat de technologie van Muufri 35 tot 65% minder broeikasgas uitstoot dan een melkveehouderij. Bovendien vereist het veel minder energie, water en land. En natuurlijk geen dieren.

Internationale vakjury
De internationale jury stond dit jaar onder leiding van Steve Howard. “Het is inspirerend om te zien hoe deze groene ondernemers hun bijdrage leveren aan een betere wereld. De ondernemingsplannen die vandaag zijn gepresenteerd zijn bijzonder, creatief en vooruitstrevend. Al deze ideeën hebben een enorme potentie om zakelijk succesvol te zijn en zijn schaalbaar, dit is belangrijk om onze CO2 uitstoot terug te brengen. Dit is de eeuw van de groene ondernemer,” aldus Steve Howard.

271 inzendingen uit de hele wereld
De Nationale Postcode Loterij zoekt met de Postcode Lottery Green Challenge voor het negende jaar op rij naar nieuwe producten of diensten die de uitstoot van broeikasgassen verminderen. De competitie richt zich op startende, innovatieve en creatieve ondernemers en heeft als doel ervoor te zorgen dat baanbrekende duurzame oplossingen daadwerkelijk ontwikkeld worden en op de markt komen. Het is wereldwijd de grootste, jaarlijkse wedstrijd op het gebied van duurzame innovatie. Dit jaar stuurden 271 groene ondernemers uit 56 verschillende landen een groen ondernemersplan in.