Ode aan onze supporters deel 1/4

juli 9, 2015

Ode aan onze supporters deel 1/4

Deze week kreeg de Brabantse Milieufederatie een ontzettend leuke mail binnen van een van onze supporters: Elly Poppe-Stolk. De mail maakte ons zo enthousiast dat wij besloten om bij Elly langs te gaan en haar te verrassen met het boek Natuur Dichtbij. Bovendien willen we haar extra in de belangstelling zetten op onze website, omdat we haar passie voor de natuur zo mooi vinden. Hieronder lees je de vragen die wij aan Elly stelden.

Wie ben je?
Mijn geboorteplaats is Rotterdam; niet de binnenstad, maar het poldergebied aan de zuidkant met weiden, akkerland, tuinderijen en hier en daar een fruitboomgaard. Een heerlijk gebied om in op te groeien, maar dat vanaf eind jaren vijftig geleidelijk is volgebouwd. Sinds mijn huwelijk in 1973 ben ik Tilburgse. Onze beide volwassen zoons zijn dus Brabanders, maar – net als dat met hun ouders is gegaan – wonen en werken zij buiten hun geboorteprovincie.

Mijn arbeidzame periode als vertaalster en docente Frans en Spaans heb ik afgesloten met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Wat ik op mijn vakgebied nog wel doe en nog lang hoop te blijven doen, is recensies verzorgen van Franse, Spaanse en Latijns-Amerikaanse literatuur, al of niet in Nederlandse vertaling.

Daarnaast is er onder meer ruimte gekomen voor muziek maken en voor verdieping in de natuur, samen met mijn man. Bij het IVN in Tilburg ben ik natuurgids en bij de KNNV is volop gelegenheid om, samen met andere natuurliefhebbers, al genietend steeds meer te leren over (Midden-Brabantse) natuurgebieden. Wat mij daarbij vooral boeit, is de plantenwereld.

Waar komt jouw liefde voor natuur en milieu vandaan?
Ik ben opgegroeid met wandelingen in de natuur. Waar vroeger mijn vader mij en mijn broer mee nam op wandelingen, hebben mijn man en ik op onze beurt weer onze kinderen meegenomen op wandelingen. Ook hadden mijn broer en ik vroeger een moestuintje waar we zelf in mochten verbouwen, vaak verzorgde ik dan ook het tuintje van mijn broer. Het is dus iets waar ik mee ben groot gebracht.

Hoe zet je je nu in ten behoeve van de natuur en het milieu?
Op dit moment ben ik lid van de KNNV in de plantenwerkgroep, actief lid bij IVN en houd ik me bezig met actuele ontwikkelingen. Zo heb ik laatst een brief geschreven naar het Brabants Dagblad over de herinrichtings- en verbouwingsplannen voor een nieuw winkelgebied rondom het Stadhuisplein van Tilburg waar ze zomaar 47 bomen willen kappen om deze winkelkraag te realiseren. Deze brief schreef ik (en is gepubliceerd), omdat het me raakt wanneer er op deze manier met het kostbare stedelijke groen wordt omgegaan.

Waarom ben je supporter geworden van de BMF?
Omdat ik als individueel burger en als lid van de natuurorganisaties IVN en KNNV blij ben met wat deze Federatie doet. Sinds ik in genoemde natuurverenigingen actief ben geworden, heb ik wat meer over de BMF gehoord en heb ik een abonnement op de digitale nieuwsbrief genomen om op de hoogte te blijven. Ik vind de doelstellingen van de BMF goed en ook vind ik het prettig dat wij als burgers weten waar we aan kunnen kloppen wanneer we ondersteuning nodig hebben.

—-
Wil jij nu na het lezen ook (gratis) supporter worden van de BMF? Kijk dan hier voor meer informatie.