Ondernemende Brabanders nemen Natuur in Eigen Hand

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

juli 13, 2022

Ondernemende Brabanders nemen Natuur in Eigen Hand

Winnaars van Natuur in Eigen Hand.

Drie groene initiatieven zijn in de prijzen gevallen tijdens de bijeenkomst Natuur in Eigen Hand. Stichting de Groene Long Bladel, Project landschapsherstel Wijstgronden uit Uden en Maatschap Vingerhoets – Van Doormaal uit Diessen ontvingen ieder een cheque van 5000 euro.

Gedeputeerde Hagar Roijackers van de Provincie Noord-Brabant en juryvoorzitter directeur Regio Zuid van IVN Natuureducatie Renske Visscher maakten de drie winnaars bekend. De bijeenkomst bij bioboerderij ’t Schop in Hilvarenbeek was met ruim 100 deelnemers drukbezocht en kende een gemêleerd gezelschap van initiatiefnemers die allemaal de wens hebben om zelf aan de slag te gaan met het realiseren van meer groen in de eigen omgeving.

Veel groene ideeën

De variëteit in ideeën was enorm. Van tegelwippers tot hectares natuurrealisatie, combinaties van wonen, zorg en recreatie met natuur, agroforestry, aanleg van bloemrijke randen, voedselbossen en zelfoogsttuinen. Provincie Noord-Brabant, Groen Ontwikkelfonds Brabant, IVN Natuureducatie Brabant, het coördinatiepunt landschapsbeheer van het Brabants Landschap en de Brabantse Milieufederatie gingen tijdens de bijeenkomst in gesprek met initiatiefnemers over hun droom.

De handvatten die deze organisaties bieden helpen de initiatieven van idee naar realisatie. Denk daarbij aan financiering, het betrekken van vrijwilligers, wie je kan helpen als je kansen in kaart wilt brengen voor de biodiversiteit en nog veel meer.

Prijs Natuur in Eigen Hand

Natuur in Eigen Hand rijkt ieder jaar een aantal prijzen uit aan Brabantse projecten die mensen in beweging brengen en een bijdrage leveren aan de biodiversiteit.

Stichting de Groene Long Bladel won met hun idee voor een uniek dorpspark. In dit park komt onder meer een biologische zelfoogsttuinderij en een educatieve boomgaard. Project landschapsherstel Wijstgronden uit Uden won een bijdrage voor het wijst-herstel en het herstel van het verdwenen elzensingellandschap tegen de Peelrandbreuk. De Maatschap Vingerhoets – Van Doormaal uit Diessen won met het idee om een gangbaar melkveebedrijf te transformeren naar een natuur inclusieve boerderij.

Natuur in Eigen Hand 2023

Heb je ook een groen idee en wil je volgend jaar meedoen? In 2023 organiseren we weer Natuur in Eigen Hand. Houd daarvoor de websites van Provincie Noord-Brabant en IVN Natuureducatie Brabant in de gaten.

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur
    13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement